Första projektet i Borås

SEFAs första uppdrag i Borås blir att renovera det gamla anrika Algotshuset. Uppdraget görs åt det kommunägda fastighetsbolaget IBAB och budgeten för bygget ligger på 110 miljoner kronor. Färdigställandet planeras till december 2014.

– Vi ska renovera hela det 18 500 kvadratmeter stora huset. På ett ställe där det idag är två våningar kommer vi skapa två nya våningsplan så att det blir sammanlagt fyra, förklarar arbetschef Peter Andersson.

Algotshuset är en gammal och anrik byggnad från 1900-talets början. Fastigheten inhyste från början en av Borås största textilfabriker och ägds av Algot Johansson AB. Det syns än idag att byggnaden en gång var en fabrik, då huset har stora salar med högt i tak. Idag återfinns bland annat Textilhögskolan som nu flyttas till Simonsland och Komvux i fastigheten. När renoveringen är klar kommer Komvux finnas kvar och delar av den kommunala förvaltningen att flytta in.

Renoveringen utförs genom arbetssättet partnering. – Det innebär att vi jobbar i ett nära samarbete med kommunen i det här projektet. Vi tar gemensamt fram handlingar och jobbar på löpande räkning, säger Peter Andersson.

SEFA är en koncern verksam inom bygg, anläggning, fastighet och industri. Bolaget startades 2002 och är redan en utav av Sveriges största byggkoncerner.  SEFA är under ständig utveckling och har de senaste åren varit bland de snabbast växande företagen i Sverige. Läs mer på www.sefa.se