Serneke bygger lägenheter och radhus åt Skandia Fastigheter i Sundbyberg

Serneke har tecknat avtal med Skandia Fastigheter om att bygga första etappen av bostäder i Fabriksparken i Sundbyberg. Kontraktet är värt omkring 320 miljoner kronor.

Området Fabriksparken i centrala Sundbyberg är i dag ett kontorsområde. Under de närmaste åren kommer Skandia Fastigheter att utveckla området till en levande blandad stadsdel med bostäder, arbetsplatser, handel och service. När Fabriksparken står helt klar år 2021 kommer området att ha tillförts totalt 450 bostäder.

Serneke Bygg ska stå för entreprenaden av den första etappen av bostäder som omfattar 150 lägenheter, fördelade på sju trapphus i 7-13 plan, samt fyra stadsradhus i tre våningsplan. Även garage och lokaler ingår i entreprenaden.

– Det känns väldigt tillfredsställande att vi idag har signerat avtalet. Skandia Fastigheter och Serneke delar många värderingar och upphandlingsprocessen har präglats av ömsesidighet och förståelse. Med dessa förutsättningar på plats redan från början är jag övertygad om att projektet kommer få ett gott utfall för båda parter, säger Daniel Åstenius, VD på Serneke Bygg AB.

– Vi är sedan länge en etablerad fastighetsägare i Sundbyberg, med både kontor, bostäder och handel, säger Markus Pfister, fastighetschef på Skandia Fastigheter. Nu ska vi utveckla Fabriksparken till en parknära blandstad med omtanke för ett socialt och hållbart liv där kontor möter boende, service och handel.

Projektering startar omgående och bostäderna ska vara klara för inflyttning under tredje kvartalet 2019.

Ordervärdet uppgår till omkring 320 miljoner kronor och kommer att inkluderas i orderingången under första kvartalet 2017.

Daniel Åstenius, VD Serneke Bygg
daniel.astenius@serneke.se

Johan Live, pressansvarig
Tel: +46 768 681137

Denna information är sådan information som Serneke är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 27 mars kl 15.30 CET.

Serneke är en snabbt växande koncern verksam inom bygg, anläggning, projektutveckling och fastighetsförvaltning. Koncernen grundades 2002 och har idag intäkter på närmare 4 miljarder kronor och omkring 890 anställda. Genom att tänka nytt driver Bolaget utvecklingen och skapar effektivare och mer innovativa lösningar för ett ansvarsfullt byggande. Bolaget bygger och utvecklar bostäder, kommersiella fastigheter, industrilokaler, offentliga byggnader, vägar och anläggningar samt övrig infrastruktur. Bolagets kunder utgörs av offentliga och kommersiella beställare och verksamheten är fokuserad kring de tre storstadsregionerna Göteborg (Region Väst), Stockholm (Region Öst) och Malmö (Region Syd). Serneke har sitt huvudkontor i Göteborg och kontor i Stockholm, Malmö, Helsingborg, Borås, Halmstad, Strömstad, Trollhättan, Varberg och Alingsås. Bolagets B-aktie (SRNKE) är noterad på Nasdaq Stockholm sedan november 2016.

Mer information om Serneke Group AB finns på
www.serneke.group