Serneke bygger nytt kontor åt Scania i Södertälje

Serneke Bygg har tecknat avtal med Scania Industrial Maintenance om att uppföra en ny kontorsbyggnad för 425 personer i Södertälje. Kontraktet omfattar även en option på att uppföra ytterligare en kontorsbyggnad av motsvarande storlek.

Det är Scania Technical Center inom Scanias anläggningar i Södertälje som är i behov av en ny kontorsbyggnad på sex våningar. Den nya kontorsbyggnaden ska byggas ihop med en befintlig byggnad på området och ge plats för 425 personer i en aktivitetsbaserad kontorsmiljö. I bottenvåningen ska även ett testlaboratorium inrymmas.

– Projektet för Scania i Södertälje går väl i linje med vår strategi att inrikta fler projekt mot kontor- och industrifastigheter. Dessutom är det vårt första projekt i Södertälje vilket också är spännande och roligt, säger Håkan Sandberg, arbetschef på Serneke Bygg.

Projektering startar efter sommaren och byggstart är beräknad till hösten 2018. Enligt planen beräknas det nya kontoret stå klart under våren 2020.

Håkan Sandberg, arbetschef Serneke Bygg
Tel: + 46 70 379 02 03
hakan.sandberg@serneke.se

Tomas Järund, kommunikationschef Serneke Group AB
Tel: + 46 704 45 50 87
tomas.jarund@serneke.se

Serneke är en snabbt växande koncern verksam inom bygg, anläggning, projektutveckling och fastighetsförvaltning. Koncernen grundades 2002 och hade 2017 intäkter på 5,6 miljarder kronor och omkring 1 000 anställda. Genom att tänka nytt driver Bolaget utvecklingen och skapar effektivare och mer innovativa lösningar för ett ansvarsfullt byggande. Bolaget bygger och utvecklar bostäder, kommersiella fastigheter, industrilokaler, offentliga byggnader, vägar och anläggningar samt övrig infrastruktur. Bolagets kunder utgörs av offentliga och kommersiella beställare och verksamheten är fokuserad kring de tre storstadsregionerna Göteborg (Region Väst), Stockholm (Region Öst) och Malmö (Region Syd). Serneke har sitt huvudkontor i Göteborg och kontor i Stockholm, Malmö, Alingsås, Borås, Halmstad, Helsingborg, Jönköping, Skövde, Strömstad, Trollhättan, Uppsala, Varberg och Växjö. Bolagets B-aktie (SRNKE) är noterad på Nasdaq Stockholm sedan november 2016.

Mer information om Serneke Group AB finns på www.serneke.se