SERNEKE ger nytt liv åt Folkets hus i Borås

Folkets hus i Borås byggdes under 1940-talet och när det nu är i behov av en upprustning är det SERNEKE som får uppdraget. Beställare är det kommunalägda fastighetsbolaget IBAB och summan för projektet uppgår till ca 160 miljoner.

Byggnaden ritades av Boråsarkitekten Gunnar Jonsson år 1939 och har sedan dess både byggts om och till flertalet gånger. Den här gången handlar det om en mer omfattande upprustning där byggnaden ska restaureras till sitt ursprungliga skick och nya byggnader ska tillkomma.

Folkets hus blir ett kongresshus med en total yta på 7500 m². Kongresshuset kommer att innefatta en utställningshall, restaurang och café och en stor sal med balkong som går att dela upp i flera mindre salar. Tanken är att rekonstruera byggnadens funktion som viktig mötesplats, vilket också ligger i linje med Borås Vision 2025 där första punkten handlar om vikten av möten.

-Vi är väldigt stolta över att få vara med och utveckla ett av Borås mest intressanta hus till ett högkvalitativt kongresshus, säger Peter Andersson, arbetschef på SERNEKE.

Projektet utförs genom avtalsformen partnering och spaden sätts i marken i augusti 2015. I april 2017 väntas Borås nya mötesplats stå klar.

Bild: Tengbom arkitekter

Kontakt:
Peter Andersson, Arbetschef, SERNEKE Bygg, tfn 0704 - 31 51 17
peter.andersson@serneke.se

Ola Serneke, VD, SERNEKE Group, tfn 0706- 24 39 90
ola@serneke.se

SERNEKE är en bygg- och anläggningskoncern med tillhörande projektutvecklingsdel. Bolaget startades 2002 och är redan en av Sveriges största byggkoncerner.

SERNEKE har bred förankring i Västsverige med huvudkontor i Göteborg samt lokalkontor i Strömstad, Trollhättan, Alingsås, Varberg, Borås, Halmstad och Malmö. Genom förvärvet av Värmdö Byggentreprenader AB är SERNEKE nu även etablerat i Stockholm.

Uppdragsgivare är i första hand kommuner samt kommunala och statliga bolag. Dessutom har företaget många uppdrag för industri- och handelsföretag, fastighetsbolag och större byggbolag.

Läs mer på www.serneke.se