Serstech vinner Swedish Embedded Award 2015

Serstech vann ”Swedish Embedded Award 2015” för att ha utvecklat årets mest innovativa lösning som kombinerar hård- och mjukvara. Vinnaren utses av svensk elektronikindustri på den årliga konferensen för inbyggd teknik i Kista. Priset ges för en unik handhållen spektrometer. Instrumentet ingår i Serstechs system som ger kunderna möjlighet att överblicka sina mätningar, analysera dem samt dela dem med människor och med andra IT-system. På så sätt kan användarna direkt på platsen fatta rätt beslut när de står inför okända kemikalier, samtidigt som deras organisationer får möjlighet att öka sin produktivitet när data kan förädlas. Serstech är först i världen med en sådan systemlösning.

Innovativ teknik som ökar kundernas produktivitet
Serstech arbetar med att göra världen renare och tryggare genom att kombinera innovativa instrument med säkra moln- och IT-lösningar. Bolaget skapar på så sätt medvetande om kemikalier både hos individer och organisationer. Medvetandet ger i sin tur kunskap som leder till att man kan fatta rätt beslut och agera effektivt baserat på informationen, oavsett om uppdraget gäller narkotika, sprängämnen eller industrikemikalier.

Swedish Embedded Award delas årligen ut till det företag som utvecklat den mest innovativa och kommersiellt intressanta produkten baserat på nytänkande och sk ”inbyggda system” där en dator bäddats in. Prisutdelning skedde igår kväll på mässan Embedded Conference i Kista under pampiga former och intresset från media var stort.

”-Serstech har i ett väldigt starkt startfält visat att de kombinerar teknisk höjd med marknadsmässig nytta på ett imponerande vis. Vi ser priset som viktigt för att lyfta både de tekniska möjligheterna som inbyggd elektronik ger och som en plattform för att få de bästa tillämpningarna att lysa ”, säger Lena Norder, vd Svensk Elektronik i sin motivering av Serstechs vinnande bidrag.

”Vår vision är inte bara att skapa förutsättningar för att hitta och identifiera de ökande mängderna av kemikalier i vår omvärld, utan vi vill framför allt ge de ansvariga verktyg för att handla och samverka för att åstadkomma förändring. Där andra satsar enbart på sina mätinstrument sätter vi dem därför i sitt sammanhang genom ett system som bygger långsiktiga värden. Det är ett nytt sätt att se på mätningar i den kemiska världen och kommer att ha stor betydelse för våra kunder och i slutändan vår gemensamma säkerhet och vår miljö”, säger Jan Sonnvik, VP Engineering, Serstech AB.

Jan Sonnvik, VP Engineering, Serstech AB, tel: +46 733 93 14 34, js@serstech.com
Lena   Norder, vd Svensk Elektronik, tel: +46 705 61 58 70,lena.norder@svenskelektronik.se

Om Swedish Embedded Award
Swedish Embedded Award delas ut till årets bästa konstruktioner. Konstruktionerna spänner över allt från industritillämpningar till kommunikation och medicinsk elektronik. Bidragen ska innehålla inbyggd intelligens och vara kommersiellt intressanta.
Priset är instiftat för att stimulera och uppmuntra kreativa tillämpningar av embedded technology. Bakom Swedish Embedded Award står Branschorganisationen Svensk Elektronik, Tidningen Elektronik i Norden och Mälardalens Högskola.