Fortsatt god utveckling

Träindustriföretaget Setra redovisar för första kvartalet 2014 ett rörelseresultat på 67 (-26) Mkr, en resultatförbättring på 93 Mkr jämfört med samma period föregående år. Nettoomsättningen för perioden januari-mars uppgick till 1 065 (945) Mkr.

– Resultatförbättringen jämfört med föregående år är en kombination av en positiv marknadsutveckling och ett fokuserat internt effektiviseringsarbete för att sänka produktionskostnader och öka den långsiktiga konkurrenskraften, säger Hannele Arvonen.

Egypten, Japan och Kina är de exportmarknader som haft den starkaste volymutvecklingen jämfört med första kvartalet föregående år. Nordafrika och Mellanöstern är etablerade marknader och svarar för omkring 20 procent av Setras totala omsättning. I Sydostasien har Setra gjort nya marknadssatsningar och i december 2013 etablerade Setra ett eget försäljningskontor i Guangzhou, i södra Kina.

Under kvartalet har Setra samlat sin förädlingsverksamhet i ett nytt affärsområde, Byggprodukter & Byggsystem. Det har skett genom en sammanlagning av verksamheten inom Setras dotterbolag Plusshus och verksamheten inom tidigare affärsområde Förädlat, med försäljning av byggprodukter till främst svensk bygghandel.

– För att skapa förutsättningar för att utveckla effektivare processer och kundnytta i hela värdekedjan samlar vi nu vår kompetens inom byggande och boende, säger Hannele Arvonen.

Rörelseresultatet, beräknat som rullande tolv månader, uppgick till 200 Mkr. Det förbättrade resultatet i kombination med fortsatt minskad kapitalbindning har gett en avkastning på operativt kapital på 12,2 procent under den senaste tolvmånadersperioden.

Nyckeltal, Mkr jan-mars (3 mån)
2014 2013
Nettoomsättning 1 065 945
Rörelseresultat 67 -26
Resultat efter skatt 46 -28

Hannele Arvonen, vd och koncernchef, telefon 08-705 03 10, mobil 070-618 19 17

Stefan Lundin, CFO, telefon 08-705 03 01, mobil 070-222 65 07

Setra redovisar ingen fullständig kvartalsrapport.

Setra är ett av Sveriges största träindustriföretag och en ledande aktör i Europa. Vi erbjuder miljöcertifierade träprodukter för inredning och byggnation till kunder inom bygghandel och industri. Koncernen har ca 900 anställda och omsätter 4,1 miljarder kronor. Närmare 60 procent av omsättningen utgörs av export till Europa, Nordafrika, Mellanöstern och Asien. Läs gärna mer på www.setragroup.com.