Fortsatt positiv resultatutveckling

Setra redovisar för första halvåret 2014 ett rörelseresultat på 165 (33) Mkr, vilket motsvarar en rörelsemarginal på 7,3 procent och en resultatförbättring på 132 Mkr jämfört med motsvarande period 2013.

– Den positiva resultatutvecklingen är en kombination av ett gynnsammare marknadsläge och genomförda interna åtgärder som resulterat i bland annat ökat utbyte och en bättre kvalitetsmix, säger Hannele Arvonen, vd och koncernchef i Setra.

Av resultatförbättringen på 132 Mkr utgör valutakurseffekten 15 Mkr.

Rörelseresultatet, beräknat som rullande tolv månader, uppgår till 239 Mkr. Det förbättrade resultatet tillsammans med en fortsatt minskad kapitalbindning har gett en avkastning på operativt kapital på 14,7 procent under den senaste tolvmånadersperioden. Den finansiella ställningen har ytterligare stärkts och skuldsättningsgraden har sänkts till 32 (58) procent.

Volymutvecklingen har varit fortsatt stark på exportmarknader som Egypten, Japan och Kina. För att stärka positionen och öka närvaron på den växande polska marknaden har Setra under våren etablerat ett eget försäljningskontor i Lebork i norra Polen.

– Även om marknadsläget för sågade trävaror ser försiktigt positivt ut finns fortfarande en stor osäkerhet kring den fortsatta prisutvecklingen, säger Hannele Arvonen.

Nyckeltal, Mkr      april-juni (Q2)      januari-juni (halvår)
2014 2013 2014 2013
Nettoomsättning 1 193 1 195 2 258 2 140
Rörelseresultat 98 59 165 33
Resultat efter skatt 70 38 116 10

Setra redovisar ingen fullständig bokslutskommuniké.

Hannele Arvonen, vd och koncernchef, telefon 08-705 03 10, mobil 070-618 19 17

Stefan Lundin, CFO, telefon 08-705 03 01, mobil 070-222 65 07

Setra är ett av Sveriges största träindustriföretag och en ledande aktör i Europa. Vi erbjuder miljöcertifierade träprodukter för inredning och byggnation till kunder inom bygghandel och industri. Koncernen har ca 900 anställda och omsätter 4,1 miljarder kronor. Närmare 60 procent av omsättningen utgörs av export till Europa, Nordafrika, Mellanöstern och Asien. Läs gärna mer på www.setragroup.com.