Johan Padel ny vd i Setra

Johan Padel har utsetts till ny vd och koncernchef i Setra. Han efterträder Börje Bengtsson som går i pension till hösten.

Johan Padel, 45 år, är idag divisionschef i Moelven Timber, en del av den norskägda Moelvenkoncernen, Tidigare har han bland annat varit vd i IKEAs dotterbolag Swedwood Latvia Ltd och vd i AssiDomän Hasselfors Trä AB. Johan Padel har också mångårig erfarenhet från marknadssidan i träindustrin.

– Vi är mycket nöjda med att ha rekryterat Johan Padel till ny vd och koncernchef, säger Håkan Ahlqvist, styrelseordförande i Setra. Han har en bred och gedigen branscherfarenhet, är affärsnära, drivande och en dokumenterat bra teambyggare.

– Börje Bengtsson har under tre år i Setra genomfört ett stort förändringsarbete för att bygga långsiktig lönsamhet genom tydligt decentraliserat resultatansvar. Med Johan Padels bakgrund och kompetens kommer denna inriktning att drivas vidare med än större fokus på marknads- och försäljningsfrågor, säger Håkan Ahlqvist.

– Jag ser fram emot utmaningen och det fortsatta arbetet med att vidareutveckla ett av Sveriges största träindustriföretag, säger Johan Padel. Setra är idag ett stabilt företag med många välskötta produktionsenheter. Jag är övertygad om att träindustrin går mot en positiv framtid och att Setra har potential att ta en ledande position på denna resa.

– Det känns tryggt att lämna över stafettpinnen till Johan Padel, säger Börje Bengtsson, nuvarande vd och koncernchef i Setra. Förutom att han har en genuin branscherfarenhet delar han också i allt väsentligt mina grundvärderingar om företagsstyrning. Inriktningen, att öka lönsamheten genom decentralisering och lokalt engagemang i affären, kommer säker att fortsätta under Johans ledning.

Johan Padel tillträder sin nya befattning sommaren 2012. Datum är ännu inte fastlagt.

Håkan Ahlqvist, styrelseordförande, mobil 070-656 54 72

Börje Bengtsson, vd och koncernchef, telefon: 08-705 03 10, mobil: 070-828 49 87

Johan Padel, tillträdande vd och koncernchef, mobil +47 415 406 45

BILD på Johan Padel finns även att hämta på Setras hemsida: www.setragroup.com/nyvd