Nytt om namn i Setra

Olle Berg har utsetts till Marknads- och affärsutvecklingsdirektör i Setra. Pontus Friberg får en ny roll som direktör för Affärsstöd. Vid tre av Setras sågverk Kastet, Nyby och Hasselfors tar nya platschefer över under hösten.

Olle Berg, idag ansvarig inom marknad och försäljning vid Stora Enso Building & Living, har utsetts till Marknads- och affärsutvecklingsdirektör i Setra. Han kommer att ingå i Setras koncernledning och tillträder sin tjänst efter årsskiftet.

Olle Berg har en lång och gedigen erfarenhet från trävarumarknaden och har visat att han kan leverera resultat. Jag är mycket glad över denna rekrytering och vet att Olle kommer bidra till att stärka Setras position på marknaden och det fortsatta arbetet med att vidareutveckla ett av Sveriges största och bästa träindustriföretag, säger Johan Padel, vd och koncernchef i Setra.

Setras koncernledning kommer också att förstärkas med Pontus Friberg, som blir direktör för Affärsstöd med ansvar för koncerngemensamma supportfunktioner som Miljö, Inköp, Logistik och IT. Pontus Friberg har haft en rad chefspositioner inom Setra och är för närvarande IT-chef. Han tillträder sin nya tjänst den 1 oktober.

Pontus Friberg blir en väldigt bra förstärkning i koncernledningen, säger Johan Padel. Han sitter på mycket branschkunskap, känner företaget väl och har bred erfarenhet från såväl marknad som produktion och råvara.

Tre av Setras sågverk får nya platschefer. Ove Sjögren, tidigare platschef vid Nyby sågverk, tillträdde i juli tjänsten som platschef vid Setra Kastet. Ny platschef i Setra Nyby blir från och med den 1 oktober Karl Pontus Larsson, idag platschef vid Horndal. Vid Setra Hasselfors tar Maria Granath över som ny platschef den 1 oktober. Maria Granath är civilingenjör och kommer närmast från en chefsroll på stålföretaget Ovako.

Johan Padel, vd och koncernchef, Tel: 08-705 03 10, Mobil: 070- 214 82 44

BILDER på de nya befattningshavarna finns att hämta på Setras hemsida: www.setragroup.com/ledning

Setra är ett av Sveriges största träindustriföretag och en ledande aktör i Europa. Vi erbjuder miljöcertifierade träprodukter för inredning och byggnation till kunder inom bygghandel och industri. Koncernen har 1 000 anställda och omsätter ca 4,5 miljarder kronor. Närmare 60 procent av omsättningen utgörs av export till Europa, Nordafrika, Mellanöstern samt Japan. Läs gärna mer på www.setragroup.com