Setra fokuserar på ökad förädling

Träindustriföretaget Setra samlar sin förädlingsverksamhet i ett nytt affärsområde Byggprodukter & Byggsystem. Samtidigt blir Bioprodukter & Råvara en ny koncernfunktion. Nils Clausén och Klas Flygare blir nya ansikten i Setras koncernledning.

För att ytterligare stärka erbjudandet av förädlade träprodukter för byggande och boende skapar Setra ett nytt affärsområde, Byggprodukter & Byggsystem. Det sker genom att slå samman verksamheten inom dotterbolaget Plusshus med nuvarande affärsområde Förädlade Trävaror.

– Ökad förädlingsgrad är en del av vår framtida strategiska inriktning och den förändring vi nu genomför skapar förutsättning för att tillvarata och utveckla nyttan av vår samlade kompetens inom byggande och boende. Setra ska erbjuda kundnytta genom att vara den mest effektiva leverantören i hela värdekedjan från sågade och hyvlade träprodukter till högkvalitativa prefabricerade bostäder, säger Hannele Arvonen, vd och koncernchef.

Det nya affärsområdets kunderbjudande omfattar allt från byggprodukter - limträ, massiva trägolv, paneler etc - till industriella byggsystem i trä. Produktion sker vid förädlingsenheterna i Skutskär, Valbo och Långshyttan samt vid husfabrikerna i Kristinehamn och Skellefteå. Det sammanslagna affärsområdet Byggprodukter & Byggsystem kommer att omsätta ca 700 Mkr och ha 185 medarbetare.

Försäljningen av bioprodukter som flis, spån och bark svarar för omkring 15 procent av Setras omsättning och utgör en viktig del av koncernens totala kunderbjudande. Detta faktum, tillsammans med råvaruinköpens betydelse för Setras totalaffär, är bakgrunden till att Bioprodukter & Råvara som tidigare legat inom affärsområde Sågade Trävaror nu blir en koncernfunktion.

I takt med att konkurrensen om den förnybara träfibern ökar har Setras bioproduktsaffär växt i betydelse och därmed också behovet att synliggöra det som en egen affär, säger Hannele Arvonen.

Till chef för det nya affärsområdet Byggprodukter & Byggsystem utses Nils Clausén, idag ansvarig för verksamheten inom Plusshus. Till chef för Bioprodukter & Råvara utses Klas Flygare. Han har idag har ett motsvarande ansvarsområde inom affärsområde Sågade Trävaror. Nils Clausén och Klas Flygare kommer att ingå i Setras koncernledning.

Johan Johannesson, idag chef för affärsområde Förädlade Trävaror, kommer att lämna Setra i samband med organisationsförändringen.

Hannele Arvonen, vd och koncernchef, telefon 08-705 03 10, mobil 070-618 19 17

Setra är ett av Sveriges största träindustriföretag och en ledande aktör i Europa. Vi erbjuder miljöcertifierade träprodukter för inredning och byggnation till kunder inom bygghandel och industri. Koncernen har ca 900 anställda och omsätter 4 miljarder kronor. Närmare 60 procent av omsättningen utgörs av export till Europa, Nordafrika, Mellanöstern och Asien. Läs gärna mer på www.setragroup.com.