Millimeterprecision i byggandet av Stockholmsarenan

Millimeterprecision är ett av nyckelorden i byggandet av Stockholmsarenan. I helgen genomfördes ett spektakulärt lyft där millimeteranpassningen var avgörande. Då lyftes den första av totalt åtta takluckor på plats. Takluckorna bärs upp av två 220 meter långa och 1600 ton tunga balkar. Bredden på takluckorna motsvarar avståndet mellan balkarna, måttanpassningen är exakt och får inte skilja sig mer än motsvarande ett blyertsstreck. Genom Stockholmsarenans takkonstruktion skapas en inomhusarena och utomhusstadion i samma byggnad.

I helgen lyftes den första av totalt åtta takluckor på plats. Varje taklucka väger omkring 160 ton, vilket motsvarar en totalvikt om cirka 1300 ton. De åtta luckorna kopplas samman till två takhalvor. Med hjälp av 32 hjul som dras på räls ska taket sedan kunna öppnas och stängas.

-          Stockholmsarenan är byggtekniskt ett komplext projekt. Det visar inte minst arbetet med takluckorna. För att takluckorna ska passa krävs att de 220 meter långa balkar som bär upp taket i princip är spikraka. Millimeterprecision är nyckelordet och balkarna i förhållande till varandra får inte skilja sig mer än motsvarande ett blyertsstreck, säger Helena Ågren, kommunikationschef SGA Fastigheter AB.

-          Det kommer ta cirka 20 minuter att öppna respektive stänga taket. Unikt med Stockholmsarenans konstruktion är att då taket är öppet kommer det 70 x 105 meter stora hålet som blir att vara helt öppet. Det kommer med andra ord inte att finnas några balkar tvärs över öppningen som skapar skuggor på arenagolvet eller spelplanen, fortsätter Helena Ågren.

En utomhusstadion och en inomhusarena i samma byggnad innebär att fotboll kan spelas under bar himmel men där åskådarna samtidigt är skyddade från väder och vind.

Fakta Stockholmsarenan

-          Idrotts- och evenemangsarena med 30 000 sittplatser

-          Stockholmsarenan ska bli en hybrid, det vill säga en inomhusarena och en utomhusstadion i ett

-          Från spelplanens sidlinje till nedersta plats på långsidan är det endast 6 meter

-          Första evenemang sker i juli 2013

För mer information:
www.stockholmsarenan.se och www.sgafastigheter.se

Kontaktuppgifter:

Helena Ågren, Kommunikationschef SGA Fastigheter AB. Telefon: 08-508 353 32

SGA fastigheter AB är ett 100 % dotterbolag inom Stockholm Stadshus AB. Företaget äger, förvaltar och utvecklar de fyra sport- och evenemangsarenorna; Ericsson Globe, Hovet, Söderstadion och Annexet samt attraktionen SkyView. www.sgafastigheter.se. Företaget utvecklar även Stockholmsarenan. www.stockholmsarenan.se. Driften av Stockholmsarenan ska skötas av det amerikanska bolaget AEG Facilities, som äger, driver och utvecklar arenor över hela världen. Vilket är det bolag som redan idag sköter driften i befintliga arenor i Globenområdet. www.globearenas.se.