Stockholmsarenan väljer fjärrvärme och fjärrkyla från Fortum

Stockholmsarenan, vid Globenområdet, som ska stå klar 2013 har valt fjärrvärme och fjärrkyla från Fortum. Arenan har högt ställda miljökrav på både materialval och utformning såväl som på den energi som levereras. Valet av fjärrvärme och fjärrkyla innebär att arenan får en långsiktigt hållbar energiförsörjning som går helt i linje med de högt ställda ambitionerna från både byggherren SGA Fastigheter och Stockholms stad.

Den nya arenan är en idrotts- och evenemangsarena med 30 000 sittplatser och upp till 40 000 vid t ex konserter. Då arenan ska användas året runt ställer det speciella krav på att snabbt kunna både höja och sänka temperaturen, beroende på årstid. Detta innebär höga krav på leveranskvalitet för fjärrvärme respektive fjärrkyla. Effektbehovet uppgår till cirka 5 MW värme respektive 2,5 MW kyla. Värmeeffekten motsvarar behovet för drygt 550 stycken villor per år.

SGA Fastigheter har i samråd med Fortum valt att komplettera leveransen av fjärrvärme och fjärrkyla med ett aggregat för evaporativ kyla och värmeåtervinning. Aggregatet producerar kyla med hjälp av fjärrvärme sommartid samtidigt som det ger möjlighet till värmeåtervinning vintertid, allt utan att behöva tillsätta mer el genom till exempelvis värmepumpar. En lösning som både blir kostnadseffektiv och är bra för miljön.

– Efter utvärdering av alternativ för försörjning av Stockholmsarenan med värme och kyla har vi konstaterat att anslutning till Fortums fjärrvärme- och fjärrkyla är den bästa lösningen. Stockholmsarenan byggs i ett läge där dessa nät redan är utvecklade och det ger en leveranssäkerhet som är viktig. I synnerhet i en arena där leveransbehoven varierar kraftigt beroende på om och när- och vilken typ av evenemang som genomförs. Denna lösning tillgodoser även våra högt ställda miljöambitioner, säger Ted Mattsson Projektchef för byggandet av Stockholmsarenan.

Hållbarhet och miljö är viktiga områden när arenan nu byggs och en uttalad målsättning är att den ska miljöklassas. Stockholms stad har höga ambitioner för en minskad klimatpåverkan från både befintlig och planerad bebyggelse. I detta arbete spelar fjärrvärme, såväl som fjärrkyla, en betydande roll och Fortum planerar investeringar på 15 miljarder SEK fram till år 2020 i ny och förnyad produktion. Målet är en i alla avseenden uthållig energiförsörjning i Stockholm.

– Vi är mycket glada att Stockholmsarenans valt fjärrvärme och fjärrkyla från Fortum. Kompletteringen av leveranserna med ett aggregat för evaporativ kyla känns som ett spännande utvecklingsprojekt för att se hur produkterna kan komplettera varandra, säger Anders Sjölund, kundansvarig säljare Fortum.

Ted Mattsson, projektchef Stockholmsarenan, 08-508 353 01

Anders Sjölund, kundansvarig säljare Fortum, 070-344 53 19

Johan Alsparr, Area Asset Manager, Fortum, 08-671 83 34, 070-344 55 01

Om SGA Fastigheter

SGA fastigheter AB är ett 100 % dotterbolag inom Stockholm Stadshus AB. Företaget äger, förvaltar och utvecklar de fyra sport- och evenemangsarenorna; Ericsson Globe, Hovet, Söderstadion och Annexet. www.sgafastigheter.se. Företaget utvecklar även Stockholmsarenan. www.stockholmsarenan.se.

Om Fortum

Fortums syfte är att skapa energi som gör livet bättre idag och för kommande generationer. Vi erbjuder hållbara lösningar som tillgodoser behoven av låga utsläpp, effektiv resursanvändning och en trygg energiförsörjning samtidigt som vi levererar ett förstklassigt resultat till våra aktieägare. Vår verksamhet omfattar produktion, distribution och försäljning av el och värme, samt experttjänster inom dessa områden.

Fortums verksamhet är fokuserad på Norden, Ryssland och Östersjöområdet. I framtiden ser vi även att de snabbt växande energimarknaderna i Europa och Asien ger ytterligare möjligheter för tillväxt. Under 2009 uppgick Fortums omsättning till 5,4 miljarder euro och rörelseresultatet var 1,8 miljarder euro. Vi sysselsätter cirka 11.500 personer. Fortums aktie är noterad på NASDAQ OMX Helsingfors. Ytterligare information: www.fortum.com