Sharps serier AQUOS LE700S och AQUOS LE600S får EU Ecolabel och sätter nya nivåer i fråga om energieffektivitet

EU-kommissionen delar ut EU:s nya miljömärke till Sharp AQUOS LE-serien. Detta innebär att LCD-pionjären är en av de första tv-tillverkarna att tilldelas miljömärket vid introduktionen av de nya förordningarna EU Ecolabel (tidigare EU-Blomman). Det prestigefyllda europeiska miljömärket anses som en viktig utmärkelse för miljöarbetet inom LCD-TV.

Nya och strängare kriterier när det gäller energiförbrukning, materialval och återanvändbarhet trädde i kraft för bara några dagar sedan. Men redan 2005 var Sharp det första företaget som tilldelas utmärkelsen EU-Blomman för sina TV-apparater. I en undersökning som omfattar 366 aktuella TV-modeller på marknaden, gjord av tyska oberoende miljöorganisationen BUND i september 2009, utklassade LE700 och LE600 konkurrenterna i alla storleksklasser den finns representerad i. LE-serien har klart lägst energiförbrukning. Mer info på www.bund.net/tv-finder – Som regerande energisparande mästare, erbjuder vi kunden optimal bildkvalitet samt de två mest energieffektiva LCD-TV-serierna med LED-belysning som för närvarande finns på marknaden, säger Fredrik Ribbing, nordisk produktchef Sharp Electronics (Nordic) AB. Sharp LE 700 52” drar endast 98 W i normalläge och mindre än 0,2 W i standbyläge, vilket innebär att detta är betydligt bättre än konkurrenterna. Det finns även en rad smarta funktioner som ytterligare minskar energiförbrukningen, t ex Optisk bildkontroll, Energisparläge och Huvudströmbrytare. – Vi är stolta över att vara bland de första tillverkarna i världen med att uppfylla den stränga standarden för det nya miljömärket med våra AQUOS LE-serier. Även produktionen i Sakai, en av de miljömässigt mest avancerade LCD-fabrikerna i världen, är ett tydligt bevis på detta. Förutom en utmärkt bild, garanterar den här tekniken också extremt låg energiförbrukning, säger Magnus Petré, miljö- och kvalitetsansvarig på Sharp Electronics (Nordic) AB. Övriga serier från Sharp som fick nya EU Ecolabel; SH7, S7, DH500 och LE705. Mer info kontakta fredrik.ribbing@sharp.eu