Kommuniké från årsstämma i Shortcut Media AB (publ) den 23 maj 2017

Shortcut Media AB (publ) avhöll årsstämma på tisdagen.

Stämman fastställde, i enlighet med revisorernas tillstyrkan, resultat- och balansräkning för bolaget samt koncernen avseende verksamhetsår 2016.

Stämman beslöt godkänna styrelsen och verkställande direktörens förslag till disposition enligt följande:

Överkursfond                                         13 194 788 SEK

Balanserat resultat                                   478 362 SEK

Årets resultat                                           399 258 SEK

Balanseras i ny räkning:                           14 072 408 SEK

Styrelseledamöterna och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2016.

Stämman beslöt att arvoden till styrelsen och revisorerna förblir oförändrade. Dvs. att 40 000 kronor per extern ledamot skall utgå i arvode samt att ersättning till revisor skall utgå enligt löpande räkning.

Stämman omvalde följande ordinarie ledamöter:

Anders Uhnér

Mats Jankell

Lena Torlegård

Lars Bilk

Stämman valde följande nya ordinarie ledamöter:

Eva Losman Ragnå

Jörgen Svedberg

David Stenberg

Stämman valde följande person till suppleant:

Pernilla Berglund

Stämman beslöt att sedan tidigare valt revisionsföretag, PricewaterhouseCoopers AB, med huvudansvarig revisor Nicklas Kullberg kvarstår som revisorsval.

Vidare erhöll styrelsen ett bemyndigande:

-       Att, inom ramen för gällande bolagsordning, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, vid ett eller flera tillfällen intill nästa årsstämma, fatta beslut om att genomföra nyemission om maximalt 2 miljoner aktier. Betalning skall kunna ske kontant, med apportegendom, kvittning eller i övrigt med villkor enligt 2 kap 5 § andra stycket 1-3 och 5 aktiebolagslagen. Emission i enlighet med detta bemyndigande ska ske på marknadsmässiga villkor. Övriga villkor får beslutas av
styrelsen. Styrelsen, eller den styrelsen därtill förordnar, äger rätt att vidta de smärre ändringar i beslutet ovan som kan föranledas av registrering därav hos Bolagsverket eller Euroclear Sweden AB.

Shortcut Media Group är en av Sveriges ledande, oberoende produktionsgrupper som bl.a. producerar reklam- och företagsfilm, trailers, animerad film, promos och tillhandahåller postproduktion. Gruppen består av Bond Street Film, Oddway Film, Shortcut Post, Good Motion, Shortcut Film samt Shortcut Graphics. Bolagets aktie är noterad på AktieTorget. Under 2016 uppvisade Shortcut en omsättningstillväxt om 229% samt en rörelsemarginal före Goodwill-avskrivningar på 9%.

SMG:s film avseende bokslutskommunikén 2016 finns att se här: https://vimeo.com/206008644.