Shortcut förvärvar Oddway, expanderar till Göteborg

Shortcut Media Group förvärvar 60% av Göteborgsbaserade Oddway Film & Television AB och expanderar därmed gruppens geografiska täckning till Göteborgsregionen.

Oddway är ett prisbelönt, Göteborgsbaserat filmproduktionsbolag som kombinerar kreativitet och strategi, från idé till färdig film. Oddway har haft en stadig tillväxt sedan starten och bolaget har idag 13 medarbetare. Oddways specialitet ligger i välproducerad reklam-, brand-, imagefilm med stort fokus på storytelling. Det är ett av Västsveriges mest framgångsrika produktionsbolag med såväl byrå- som slutkunder - däribland IKEA, Volvo Cars, SCA, Göteborgs Stadsmission och Stena-koncernen.

Under 2016 vann Oddway en Global Award tillsammans med byrån Lindh&Partner genom en reklamfilm för Novo Nordisk och de tilldelades en 50-wattare för VR-produktionen ”5 minuter av hemlöshet” till Göteborgs Stadsmission som gjordes tillsammans med Dear Friends. Höga betyg från kunderna har även resulterat i att Oddway nominerats i prestigefyllda Årets Byrå 2016.

Oddway omsatte räkenskapsåret 2015/2016 inklusive det helägda dotterbolaget Collection Film ca 12,9 Mkr med en rörelsemarginal om ca 13% (1,7 Mkr). Verksamheten i dotterbolaget Collection Film är vilande men äger filmrättigheter, vilka genererar vissa intäkter.

Köpeskillingen uppgår till totalt 7,2 Mkr och erläggs huvudsakligen kontant vid tillträde, med en mindre del genom skuldebrev till säljarna. Bolaget hade vid senaste avstämningstillfället innan affären ett upparbetat överskott (eget kapital) om ca 1,8 Mkr. Förvärvsavtal undertecknades idag 3 februari och tillträde väntas ske 3 mars 2017.

Vi är väldigt glada över att ansluta oss till Shortcut Media Group och på så sätt kunna erbjuda våra kunder ett bredare och ett ännu starkare erbjudande. Vi går in i det här med ett långsiktigt engagemang och ser fram emot att fortsätta utvecklas och dela med oss av vår kreativitet och entreprenörsanda tillsammans med våra nya systerbolag, säger David Stenberg, VD för Oddway.

– Vi har länge letat efter ett premiumbolag på Västkusten. Oddway-teamet är välkända för att skapa filmer av högsta kvalitet, filmer som berör och som dessutom får det att hänga ihop med affären på ett sunt sätt. Tillsammans knyter vi ihop Sverige på ett utmärkt sätt för att ge våra kunder ännu bättre service framöver. Vi är både stolta och hedrade över att få möjligheten att arbeta sida vid sida med Oddway framöver, säger Anders Brinck, VD för Shortcut Media Group.

Förvärvet stärker Shortcut Media Groups kapacitet och kompetens inom högkvalitativ företags- och reklamfilm och kompletterar gruppens övriga bolag både kompetensmässigt och geografiskt. Investeringen stödjer Shortcuts ambition att bli landets ledande, oberoende produktionsgrupp inom filmproduktion i kortformat. Därutöver finns möjligheter för intäkts- och kostnadssynergier, då bolagens verksamheter och kundgrupper kompletterar varandra.

Oddway kommer fortsätta att driva sin verksamhet under befintligt varumärke och ledning. I samband med affären kommer Oddways VD David Stenberg samt grundarna Rickard Tsalikis, Pierre Wernäng och John Horn att kvarstå som delägare. De ansluter sig även till Shortcut Media Groups ledningsgrupp.

Shortcut Media Group är en av Sveriges ledande, oberoende produktionsgrupper inom kortformat och producerar bl.a. reklam- och företagsfilm, trailers, animerad film, promos, VR samt tillhandahåller postproduktion. Gruppen består av Bond Street Film, Oddway Film, Shortcut Post, Good Motion, Shortcut Film samt Shortcut Graphics. Bolagets aktie är noterad på AktieTorget. Under de första nio månaderna 2016 omsatte koncernen ca 30 Mkr exklusive Oddway, vilket motsvarar en organisk tillväxt om ca 44% jämfört med samma period föregående år.

Denna information är sådan som Shortcut Media Group AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 3 februari 2017.