Hårda klappar till jul tror SIBA

SIBA räknar med säljrusch och hårda klappar till jul - Digitalkameran blir årets julklapp I morgon presenterar Handelns Utredningsinstitut (HUI) sin prognos för julhandeln och utser samtidigt årets julklapp. På SIBA, en av Nordens ledande hemelektronikkedjor, tror man på god julförsäljning och att digitalkameran blir julens storsäljare. Enligt HUI:s Detaljhandelsindex (DHI) har detaljhandeln stärkts under året. Efterfrågan på hemelektronik har ökat till följd av kraftigt sjunkande priser. Enligt SBC:s BPI-redovisning sjönk hemelektronikpriser med 15 procent i september 2003, jämfört med föregående år. Svensken konsumerar i snitt 41 800 kronor per år i daglig- och sällanköpshandel enligt HUI och en betydande del lär läggas kring julen. - Vi tror på hårda klappar i år och räknar därför med en stark decemberförsäljning, säger Fabian Bengtsson, VD SIBA AB. Priserna på hemelektronik har sjunkit dramatiskt och det finns många innovationer till konsumentvänliga priser i hyllorna, som digitalkameror, dvd-spelare och kameramobiler. Varje år korar HUI årets julklapp och förra året stod kokboken som vinnare. Hemelektronikprodukter är frekventa på listan över de senaste 15 årens julklappar och SIBA förväntar att digitalkameran drar det längsta strået i år. - Det finns flera anledningar till varför digitalkameran blir årets storsäljare i julhandeln, säger Fabian Bengtsson. Det är en framtidsprodukt som nu nått hög kvalitet till låga priser, tack vare det generella prisfallet och större tillverkningsvolymer. I och med teknikutvecklingen får du betydligt mer kamera för pengarna i dag än för ett år sedan. Fabian Bengtsson pekar också på att digitalkameran ökat i popularitet då alltfler insett dess fördelar och känner sig bekväma med den nya tekniken. - De flesta svenskar har dator idag och man räds inte den nya tekniken längre. Rent användarmässigt finns det väldigt stora valmöjligheter med en digitalkamera. Du kan spara bilderna på datorn, skriva ut dem eller framkalla papperskopior av de du tycker bäst om. Digitalkameran kommer att hamna under många julgranar i år och den har kommit för att stanna, avslutar Fabian Bengtsson. Hemsida med information om tidigare års julklappar: http://www.aretsjulklapp.se/ För mer information, kontakta: Sylvia Ragnarsson, Informationsansvarig. Tel: 0704-500 226 Svenskägda SIBA är en av Nordens största aktörer inom hemelektronik med 51 varuhus i Sverige och Norge. Kärnan i koncernen är de två varuhuskedjorna SIBA och ComputerCity. Koncernen omsatte 3,2 miljarder i omsättning under 2001/2002. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/20/20031120BIT00460/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/20/20031120BIT00460/wkr0002.pdf