Priskrig på hemelektronik i mellandagarna

Priskrig på hemelektronik i mellandagarna År 2001 har gått sämre än väntat för hemelektronikbranschen. Som enda detaljhandelsbransch backar elektronikhandeln jämfört med föregående år, enligt Handelns Utredningsinstituts prognos för julhandeln. Nu kan priskrig vänta under mellandagsrean. Lördagen den 23/12 presenterar Handelns Utredningsinstitut sin prognos för julhandeln 2001. Allt pekar på att det blir ännu ett rekordår för detaljhandeln - i alla branscher utom hemelektronik. Under 2001 har det sålts färre TV-apparater, mobiltelefoner och datorer än föregående år. Elektronikhandelns försäljning år 2001 minskar med -9 procent jämfört med 2000 enligt HUIs konjunkturprognos. Men ännu kvarstår några viktiga dagar. Mellandagsrean är den största och viktigaste försäljningshändelsen på hela året för hemelektronikbranschen. "Vi märker en tendens till att allt fler kunder väntar med sina julinköp till mellandagsrean, säger Fabian Bengtsson, VD på SIBA. Speciellt lite dyrare produkter som TV-apparater, datorer och DVD-spelare går bra under mellandagarna". Den lugnare försäljningstakten har gjort att det finns fler produkter att rea ut under mellandagarna. Med fyllda lager och många gamla modeller som ska säljas ut, kommer handlarna att tävla om vem som har de bästa priserna. "Årets mellandagsrea kan komma att dra rekordmånga kunder, säger Fabian Bengtsson. SIBAs rea startar redan på julafton och vi räknar med fullt tryck i varuhusen redan då. Under en rad år har priserna i hemelektronikbranschen kontinuerligt sjunkit. År 2001 var elektronikhandeln den enda detaljhandelsbransch där priserna gick tillbaks istället för att öka. Hittills i år har priserna på Radio & TV sjunkit med -2,4 procent. På vitvaror och hushållsmaskiner har priserna sjunkit med -1 procent och på datorer med -26, 1 procent enligt Statistiska Centralbyråns Konsumentprisindex KPI. För mer information, kontakta: Johanna Eurén, informationsansvarig SIBA AB 0704-500 113 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/22/20011222BIT00010/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/22/20011222BIT00010/bit0001.pdf