Tuffare tider för elektronikbranschen men SIBA expanderar

Tuffare tider för elektronikbranschen men SIBA expanderar Trots tuffare tider fortsätter SIBA sin snabba nordiska expansion. Förra veckan öppnade SIBA ett nytt varuhus i Stavanger i Norge och inom kort öppnas två nya varuhus i Haninge och Södertälje. SIBA har på lite drygt tre år öppnat 8 varuhus i Stockholmsregionen och är nu den näst största hemelektronikkedjan i Stockholmsområdet. - Stockholm är idag vår viktigaste marknad, säger Bengt Bengtsson, koncernchef på SIBA. Vi har lyckats ta stora marknadsandelar, men vi är övertygade om att det finns betydligt mer att hämta i Stockholm och andra delar av Norden. Enligt Handelns Utredningsinstiuts (HUI) snabbindex för januari, var tillväxten i elektronikbranschen endast 3%, vilket indikerar en konsumtionsdämpning. - Vi kommer trots tuffare tider att expandera i oförändrad takt, säger Bengt Bengtsson. För att möta den nya marknadssituationen kommer vi att stenhårt fokusera på alla onödiga kostnader. Vi skall bli ännu effektivare för att möta den nya konkurrenssituationen. Bättre kostnadskontroll och lägre inköpspriser är två viktiga faktorer för att garantera långsiktig tillväxt och lönsamhet. De senaste åren har konkurrensen inom hemelektronikbranschen ökat. Priserna har sjunkit flera år i rad trots pågående högkonjunktur, en utveckling som saknar motstycke inom annan detaljhandel. Enligt HUI sjönk priserna i elektronikbranschen med -6,5 procent under föregående år. Priskriget har lett till att den svenska konsumenten idag åtnjuter bland de lägsta priserna i Europa på hemelektronik. SIBA grundades redan 1951, då den första SIBA-butiken öppnades i Göteborg. Idag finns 43 varuhus i Sverige, Danmark och Norge med totalt 750 anställda. Under år 2000 uppgick omsättningen till 2,3 miljarder kronor. SIBA arbetar med två varumärken, SIBA och ComputerCity. Försäljning sker mot såväl konsument som företagsmarknaden. För mer information kontakta: Bengt Bengtsson, koncernchef SIBA AB, 0707-50 00 00 Johanna Eurén, informationsavdelningen, 031-721 11 13 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/27/20010227BIT00040/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/27/20010227BIT00040/bit0001.pdf