Sveriges ledande företag tar mer plats i utvecklingssamarbetet

Idag träffas Sveriges ledande företag och Sida för att ta nästa steg i det svenska utvecklingssamarbetet. Genom det nya partnerskapet för global hållbar utveckling ska dessa tunga aktörer aktivt bidra till att driva hållbarhetsfrågor globalt och även aktivt ge sitt bidrag till Sveriges arbete med de nya globala utvecklingsmålen genom att visa på näringslivets erfarenheter, behov och möjligheter till problemlösande.

För ett år sedan bildades nätverket Swedish Leadership for Sustainable Development då företagsledare från tjugo av Sveriges ledande företag antog en gemensam deklaration för hållbar utveckling. Tillsammans har dessa företag en omsättning motsvarande halva Sveriges BNP och med det i ryggen har nya breda samarbeten skapats för att hitta lösningar på flera av de globala utmaningar som världen står inför.

Under året som gått har vi lärt känna varandra och våra olika drivkrafter. Flera samarbeten har initierats och vi kan konstatera att vårt initiativ och det nätverk vi beslöt att bilda visade sig vara ensamt i sitt slag, säger Charlotte Petri Gornitzka, generaldirektör på Sida och initiativtagare till nätverket.

Tyngdpunkten i världsekonomin förskjuts och många av dagens så kallade utvecklingsländer är viktiga tillväxtmarknader. Samtidigt återstår många hinder för en hållbar ekonomisk, social och miljömässig utveckling.

– Sverige ligger långt fram i frågor kring hållbarhet, både inom det offentliga och bland våra företag. Nu tar vi täten och visar ledarskap för att bidra till innovativa och långsiktigt hållbara lösningar - tillsammans, säger Charlotte Petri Gornitzka.

Nyligen anslöt sig även ICA, Löfbergs och SEB till nätverket.

– Genom vårt nätverk vill vi stimulera andra svenska och globala aktörer till att engagera sig i vår tids stora frågor och våga utmana varandra över traditionella gränser som biståndsarbete och företagande, säger Charlotte Petri Gornitzka.

Inom ramen för nätverket har flera samarbeten sjösatts, eller kunnat skalas upp. Bland annat ingick Sida och H&M nyligen ett avtal för att främja sysselsättning och fungerande arbetsmarknadsdialog i Asien och Afrika. Genom ett samarbete mellan Volvokoncernen och Sida skapas yrkesutbildningar i ett tiotal länder på den afrikanska kontinenten. Flera textilföretag, både inom och utanför nätverket, arbetar nu tillsammans för att utveckla och skala upp lovande insatser för att minska vatten och kemikalieanvändning.

När företagsledarna idag åter träffas på Sida kommer de presentera vägen framåt med insatser inom områden som:

• Smartare resursanvändning och minskad miljöpåverkan
  • Förbättrade arbetsvillkor hos leverantörer
  • Förbättrad lagstiftning och arbetsrätt
  • Antikorruptionsarbete
  • Yrkesutbildning

Nätverket kommer också att arbeta för att aktivt bidra till Sveriges arbete med de nya globala utvecklingsmålen.

För mer information, kontakta Sidas presstjänst på press@sida.se eller 08-698 55 55.

Medlemmarna i nätverket är: Axel Johnson AB, Boliden AB, Elekta AB, Ericsson AB, Företagarna AB, H&M Hennes & Mauritz AB, ICA Gruppen AB, IKEA, Indiska Magasinet AB, Investor AB, Löfbergs Lila AB, Ratos AB, Sandvik AB, Scania AB, SEB Skandinaviska Enskilda Banken AB, AB SKF, SPP Liv Fondförsäkring AB, Stockholm Environment Institute (SEI), Stockholm Resilience Center (SRC), Stockholm International Water Institute (SIWI), Swedfund AB, Systembolaget AB, Tele2 AB, Tetra Laval Group, Unilever, Volvokoncernen.

Swedish Leadership for Sustainable Development (SLSD) är ett nätverk som består av ett tjugotal ledande företag med svensk koppling, som tillsammans med Sida arbetar för en hållbar global utveckling och minskad fattigdom i världen. Den 13 maj 2013 antogs en deklaration där nätverket enades om fyra områden som vi gemensamt skall arbeta inom; minskad miljöpåverkan, att skapa jobb med anständiga villkor, att bekämpa korruption, samt mer övergripande integrera hållbarhet i kärnverksamhet och affärsmodeller. Inom ramen för nätverket utbyter företagen och Sida erfarenheter samtidigt som nya projekt föds och drivs igenom. För mer information om vårt arbete och vilka företag som medverkar i nätverket, besök www.sida.se/swedishleadership

Taggar:

Citat