Siemens lanserar onlinespel där man skapar ett hållbart energisystem

Siemens har utvecklat ett gratis onlinespel där användaren kan utforma ett hållbart energisystem för sin egna fiktiva stad. Syftet är att skapa en förståelse för de parametrar och regler som styr energimarknaden idag och i framtiden, samt ge insikter i samspelet mellan olika typer av energiproduktion och hur det påverkar städers möjlighet att växa.

Spelet, Power Matrix, är till för alla som är intresserade av att lära sig mer om energi och vilka parametrar som behövs för att kraftnäten ska vara så optimala som möjligt. Användaren tar på sig rollen som energichef i ett glesbebyggt område med uppgift att bidra till en fiktiv stads tillväxt genom att skapa en smart energimix och stabil strömförsörjning.

Hur fungerar spelet?

Spelaren använder både konventionell och förnybar energiproduktion, som vind- och solkraft. Ju bättre energimix man skapar, genom att kombinera olika energikällor, desto fortare växer staden. Man får bonuspoäng genom att investera i forskning och utveckling. Samtidigt måste man hålla koll på sin tillgängliga budget för att säkerställa en hållbar och effektiv resursanvändning.

Power Matrix är utformat för att skapa ett scenario som är så detaljrikt och realistiskt som möjligt. Det tillåter till exempel spelare att uppleva den omedelbara påverkan förändringar i väderförhållanden har på förnybara energikällor, blåser det mycket ger det mycket vindenergi.

-Dagens kraftgenerering och distribution beror på ett stort antal parametrar som är beroende av varandra. Siemens ville skapa ett lättförståeligt spel som på ett begripligt sätt skildrar framtidens energimarknad, säger Maria Baldin, Informations- och hållbarhetschef på Siemens.

Testa dina färdigheter som energichef genom att följa länken nedan:

Tel: 08- 728 10 15

maria.baldin@siemens.com

Med världens största miljöportfölj erbjuder Siemens innovativa och högteknologiska lösningar inom områdena infrastruktur, industri, energi, hälso- och sjukvård. Hos Siemens 370 000 medarbetare i 190 länder finns kunskapen och kompetensen att ta fram produkter, lösningar och tjänster som bidrar till ett hållbart samhälle. Företaget omsätter 78,5 miljarder euro, ungefär 40 procent av omsättningen kommer från miljöportföljen.
I Sverige har Siemens funnits sedan 1893 och har cirka 4 700 medarbetare på ett 40-tal orter med huvudkontor i Upplands Väsby. Förra affärsåret var omsättningen ca 18 miljarder kronor.

Läs mer på www.siemens.se

Om Siemens

Siemens, det gröna infrastrukturföretaget, utvecklar innovativa och högteknologiska lösningar inom områdena industri, energi, hälso- och sjukvård. Företaget har världens största miljöportfölj med produkter, lösningar och tjänster som bidrar till att skapa en hållbar framtid. Siemens har 360 000 anställda i 190 länder och omsätter 73,5 miljarder euro. Ungefär 40 procent av omsättningen kommer från miljöportföljen.

Siemens har funnits i Sverige sedan 1893 och är idag cirka 4 700 medarbetare. Förra affärsåret var omsättningen ungefär 18 miljarder kronor. Siemens finns på ett 40-tal orter i Sverige och har huvudkontor i Upplands Väsby.

Om Siemens Infrastructure & Cities

Siemens sektor "Infrastructure & Cities" har närmare 87 000 anställda och erbjuder hållbar teknologi för städer och deras infrastruktur. Erbjudandet består av: integrerade mobilitetslösningar, teknik för fastigheter och säkerhet, effektiv energiöverföring, smarta elnät samt teknik för låg- och mellanspänning. Sektorns divisioner består av: Rail Systems, Mobility and Logistics, Low and Medium Voltage, Smart Grid, Building Technologies och Osram.

Läs mer på www.siemens.se

Security Products är ett affärsområde inom Siemens AB, Building Technologies Division och är marknadsledande inom området elektronisk säkerhet med ett heltäckande sortiment av säkerhetsprodukter och systemlösningar. Security Products utvecklar och marknadsför produkter och system inom passerkontroll, säkerhetssystem, inbrottslarm, brandlarm och videoövervakning.  Utbudet kompletteras av produkter från ett antal utvalda tredjepartsleverantörer.

Snabbfakta

Citat

-Dagens kraftgenerering och distribution beror på ett stort antal parametrar som är beroende av varandra. Siemens ville skapa ett lättförståeligt spel som på ett begripligt sätt skildrar framtidens energimarknad.