Beslut i Sifs förbundsstyrelse i dag: Sif säger ja till krav i avtalsplattform

Beslut i Sifs förbundsstyrelse i dag: Sif säger ja till krav i avtalsplattform Sif säger ja till förslaget om avtalspolitisk plattform inför nästa års avtalsrörelse. Det beslutade Sifs förbundsstyrelse vid sitt sammanträde i dag onsdag. Beslutet innebär att Sif bl a kommer att driva följande krav i 2004 års avtalsrörelse: ·Höjd reallön ·Garanterad löneökning på 350 kronor i månaden ·Osakliga löneskillnader mellan kvinnor och män ska åtgärdas ·Garanterad fortlöpande kompetensutveckling ·Arbetstidförkortning på ytterligare 9 timmar per år för heltidsarbetande ·Arbetsmiljöavtal och tillgång till kvalitetssäkrad företagshälsovård - Ingen kan få mig att tro att män arbetar för drygt 2 000 kronor bättre än kvinnor i månaden. Men i vår egen lönestatistik visar på att det finns en oförklarad löneskillnad mellan kvinnor och män på 2 175 kronor. Det måste vi komma till rätta med, säger Sifs förbundsordförande Mari- Ann Krantz. - Det är inte heller rimligt att våra medlemmar blir av med jobbet med hänvisning till att de inte har tillräcklig kompetens, när problemet är att företaget försummat att kompetensutveckla sin personal. Den avtalspolitiska plattformen föreslogs i början av november av samarbetsorganet Facken inom industrin, där Sif ingår tillsammans med sex andra fackförbund som omfattas av industrins samarbetsavtal. Förslaget till avtalspolitisk plattform har under de senaste veckorna behandlats av de berörda branschdelegationerna inom Sif inför beslutet i förbundsstyrelsen i dag. De närmaste veckorna kommer branschdelegationerna att utarbeta de branschspecifika kraven och i mitten av december överlämnas avtalskraven till respektive motpart. Presskontakt: Presschef Louise Gerdemo Holmgren, tel: 08-508 979 68, 070-549 79 78, louise.gerdemo.holmgren@sif.se, Pressekreterare Mikael Lundström, tel: 08-508 972 33, 070-549 79 68, mikael.lundstrom@sif.se, Informationschef Laila Edholm, tel: 08-508 972 32, 070- 689 72 32, laila.edholm@sif.se Pressjour tel: 08-508 972 02 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/19/20031119BIT00390/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/19/20031119BIT00390/wkr0002.pdf