Pressinbjudan: Sif-rapport om utbildningsnivån i Sverige

Pressinbjudan Sif-rapport om utbildningsnivån i Sverige: Vart tar alla välutbildade vägen? I samband med ett seminarium den 14 mars kl 13 på Hotel Tylösand under rubriken "Kompetensen, makten och pengarna" presenterar Sif en färsk rapport om utbildningsnivån i Sverige, "Vart tar alla välutbildade vägen?" Sifs förbundsordförande Mari-Ann Kranz inbjuder till en pressträff kl 12.30 i biblioteket. I seminariet "Kompetens, pengarna och makten" deltar: Carl Bennet, styrelseordförande i bl a Boliden, Getinge, Elanders och för Hamlstads högskola, Anders Flodström, rektor KTH, Mari-Ann Krantz, Sifs förbundsordförande, Jonas Ryberg, grundare av Enlight AB. Moderator är tv-journalisten Pelle Thörnberg. Plats: Hotel Tylösand Datum: 14 mars Tid: 13.00-18.00 Kontaktperson: Peter Johanson, Sif Halmstad/Helsingborg, tel 070-696 85 91 Hela konferensprogrammet bifogas Program Kl 13.00-14.30 Paneldebatt, Fem minuters inledande framförande av debattörerna och sedan fri debatt med hjälp av moderatorn Pelle Thörnberg. Deltagare Carl Bennet, Jonass Rydberg, Anders Flodström och Mari-Ann Krantz. Kl 14.30-15.00 Kaffepaus Kl 15.00-16.00 Livs- och karriärplanering, seminarium/föreläsning Kl 16.00-17.00 Vässa dig själv och din organisation Fyra parallella workshops: * Gå från ord till handling - teckna kompetensutvecklingsavtal. Ett Sif-seminarium om betydelsen av avtal och hur man kan upprätta dem. Tips om hur ett kompetensutvecklingsavtal kan se ut, samt råd om processen att ett sådant avtalet. * Kompetensutveckling på hemmaplan, arrangör Teknik- och Kompetenscentrum. * Andnöd i karriären? Låt Sif stå för syretillförseln! Med hjälp av våra tips och råd kommer du vidare. Sif presenterar de tjänster och verktyg du kan använda för att hitta dig själv och för att kunna möta upp mot arbetsmarknadens krav. * Öppna nya dörrar med högskoleutbildning, arrangör Högskolan i Halmstad/Campus Helsingborg. En diskussion om möjligheter till skräddarsydd kompetensutveckling på högskolenivå i samverkan med arbetsgivaren. Kl 17.00-17.45 Avslutning/sammanfattning Presskontakt: Presschef Louise Gerdemo Holmgren, tel.: 08 508 979 68, 070 549 79 78, e-post: llouise.gerdemo.holmgren@sif.se. Informationschef Laila Edholm, tel. 08 508 972 32, 070 689 72 32, e-post: llaila.edholm@sif.se Pressjour tel 08 508 972 02 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/08/20020308BIT00260/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/08/20020308BIT00260/wkr0002.pdf