SIF delar ut stipendier för uppsatser om ledarskap

SIF delar ut stipendier för uppsatser om ledarskap Fem uppsatser om chefs- och ledarskap, författade av studenter vid universiteten i Göteborg, Örebro och Linköping, belönas av Svenska Industritjänstemannaförbundet, SIF, med stipendier på vardera 10 000 kronor. Stipendierna delas ut för femte året i följd. - Ett bra ledarskap är oerhört viktigt för att vårt näringsliv ska utvecklas i rätt riktning och vi stödjer därför i hög grad en utveckling av ledarskapet. Som ett led i det arbetet är det väldigt roligt att få dela ut de här stipendierna som vi hoppas ska stimulera studenters idéer om chefs- och ledarskap inom industrin, säger SIF:s ordförande Mari-Ann Krantz. - Att vi engagerar oss i ledarskapet faller sig också naturligt då cirka 60 000 av våra medlemmar är chefer och ledare inom näringslivet, säger Mari-Ann Krantz. De fem uppsatser som belönas är: Kunskap är makt - en tvärvetenskaplig organisationsanalys av ett litet svenskt kunskapsföretag - skriven av Theresa Bek och Susanne Borgenstierna vid Handelshögskolan vid Göteborgs Universitet. Social kompetens - viktig faktor vid chefsrekrytering eller modefloskel? Skriven av Jarno Saukko och Daniel Svensson vid Örebro Universitet. I omgivningens ögon - Män och kvinnors bedömning av könsrelaterade ledaregenskaper - skriven av Niklas Fernqvist vid Göteborgs Universitet. Business Ethics as a Strategic Choice - thriving on the tension between competition and collaboration - skriven av Björn Remneland vid Handelshögskolan vid Göteborgs Universitet. Chefsroller i FoU-miljö - om förväntningar och rollproblem - skriven av Åsa Blomqvist och Louise Carlsson vid Linköpings Universitet. SIF-stipendierna delas ut av SIF:s ordförande Mari-Ann Krantz vid Kompetensmässan på World Trade Center i Stockholm den 9 november, kl. 14.15 För ytterligare information kontakta Lars Sköld, tel 08-789 68 28, e-mail lars.skold@sif.se eller Eva Bakk på tel 08-789 72 68,e-mail eva.bakk@sif.se. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/03/19991103BIT00200/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/03/19991103BIT00200/bit0002.pdf