Sif öppnar "IT-akut"

Sif öppnar "IT-akut" Sifs förbundsstyrelse har beslutat starta ett projekt som innebär att Sif-medlemmar som drabbas av uppsägning på grund av arbetsbrist och arbetar vid IT-företag utan kollektivavtal erbjuds personligt stöd och rådgivning i syfte att så fort som möjligt få en ny anställning. Projektet ska pågå under ett år fr o m 1 januari 2002 och innebär att Sif köper tjänster från Trygghetsrådet. Detta innebär att Sif bl a erbjuder program och aktiviteter, enskilt och i grupp, för personlig utveckling samt effektiv marknadsföring och jobbsökning. Det kommer att finnas tillgång till personlig rådgivare, som ger råd, stöd och vägledning samt assistans vid start av eget företag. - Det här är ett sätt för oss att se till att skapa ökad trygghet för våra medlemmar i IT-företagen, där arbetsgivaren inte tar sitt ansvar för personalen, säger Sifs förbundsordförande Mari-Ann Krantz i en kommentar. Många IT-företag är inte medlemmar i någon arbetsgivarorganisation, och personalens anställningsvillkor är därför inte reglerade i något kollektivavtal, vilket också medför att man inte får del av Trygghetsrådets tjänster. Sif har emellertid många medlemmar i branschen, totalt cirka 45.000 varav omkring 12.000 personer vid arbetsplatser utan kollektivavtal. Sifs"IT-akut" innebär ingen förändring av Sifs relation till de "avtalslösa" företagen, utan är ett ensidigt åtagande av Sif, som under en begränsad tid kommer att erbjuda dessa tjänster till berörda medlemmar. - Jag räknar med att om facket tar ansvar för sina medlemmar så kommer den uppmärksamhet det ger också att verka i en riktning där fler företag faktiskt skaffar sig kollektivavtal. I varje fall är det Sifs ambition, säger förhandlingschefen Lars-Bonny Ramstedt. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/25/20011025BIT00700/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/25/20011025BIT00700/bit0001.pdf