SIF satsar Framfab-skadestånd i biståndsprojekt i Indien

SIF satsar Framfab-skadestånd i biståndsprojekt i Indien SIF satsar de 250 000 kronor, som förbundet i förra månaden erhöll av Framfab i skadestånd för brott mot medbestämmandelagen vid uppsägningar i företaget i november, i ett biståndsprojekt inom IT-sektorn i Indien. - Initiativet till att pengarna skulle gå till solidaritetsarbete kommer från de medlemmar som sades upp. Därför satsar SIF pengarna i ett IT- projekt i Indien, säger Hanna Brandt Gonzaléz, ombudsman på SIF. - SIF är Sveriges största IT-fack. Så det är naturligt att vi försöker bidra till att kollegor i omvärlden får både rimliga arbetsvillkor och möjligheter att bygga upp en facklig verksamhet, fortsätter Hanna Brandt Gonzaléz. Biståndsprojektet blir långsiktigt och ska ske i samarbete med internationella fackliga organisationer. Syftet är att genom ett fackligt biståndsprojekt i Indien stärka det fackliga arbetet inom IT- och telekomsektorerna. Indien är i en global jämförelse ett stort IT-land med bland annat stor legoverksamhet för bolag i Silicon Valley i USA. I november föra året sade Framfab upp 340 anställda utan föregående MBL- förhandlingar med deras fackliga representanter. Den 17 januari nådde SIF och fem andra fackförbund en överenskommelse om att Framfab skall betala 250 000 kronor i skadestånd till vart och ett av förbunden för brott mot MBL, totalt 1,5 miljoner kronor. SIF satsar nu sin andel av skadeståndet i biståndsprojektet i Indien. För kommentarer kontakta Hanna Brandt-Gonzaléz på tel 070-569 72 29 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/23/20010222BIT01560/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/23/20010222BIT01560/bit0001.pdf