50,3 procent av svenskarna surfade under oktober

50,3 procent av svenskarna surfade under oktober 3 564 000 individer, eller 50,3 procent, av alla svenskar mellan 12 och 79 år surfade under oktober. Antalet webbanvändare har därmed ökat med 843 000 individer jämfört med oktober 1998. Det visar den senaste mätningen av svenska folkets surfvanor från Sifo Interactive Media. Under det senaste året är det i den äldsta åldersgruppen, 50 -79 år, som vi ser den största ökningen av webbanvändare med 38 procent. I den yngsta kategorin, 12 till 24 år, är ökningen endast 15 procent men det är fortfarande denna åldersgrupp som har störst andel surfare. I åldersgruppen12 till 24 år, surfade 76 procent i oktober. I åldrarna 25 till 34 var motsvarande siffra 69 procent och för 35 till 49-åringarna 56 procent. I den äldsta åldersgruppen, 50 -79 år var det 25 procent som surfade i oktober. WEBBUNIVERSUM I Sifos Webbuniversum publiceras varje månad uppgifter om räckvidd och demografi för webbanvändandet i Sverige. Webbuniversum baseras på 1.000 telefonintervjuer per vecka. Som kontrollvariabel för undersökningen används även Orvesto Svensk Konsument med 30.000 intervjuer per år. Webbuniversum ligger till grund för mätningen som görs i Sifos internetpanel. I webbuniversum ingår alla individer mellan 12-79 år, som är bosatta i Sverige, som under den senaste månaden har varit uppkopplade och besökt webben antingen hemifrån, från jobbet eller skolan. För ytterligare information, kontakta: Lars Björkman, Sifo Interactive Media, tel 08-625 43 75, 0708-20 69 59 e-post: lars.bjorkman@sifointeractive.com Detta pressmeddelande finns även tillgängligt på http://www.sifointeractive.com Fakta Sifo Research & Consulting har 300 anställda och är marknadsledande i Sverige och stor aktör i Skandinavien inom området undersökningar och konsulttjänster. Sifo Research & Consulting bedriver verksamhet inom de fyra affärsområdena Management of Intangible Assets, Brand Management & Market Development, Media samt Opinion & Samhälle. Sifo Research & Consulting ingår i koncernen Sifo Group tillsammans med Observer Media Intelligence som arbetar med medie- och omvärldsbevakning, samt SMG Consulting verksamt inom management- och strategikonsulting. Sifo Group, noterat på O-listan vid Stockholms Fondbörs, omsätter drygt 950 MKR och sysselsätter cirka 1.100 personer i Norden, Baltikum och Tyskland. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/08/19991108BIT00110/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/08/19991108BIT00110/bit0002.pdf