SIG Invest AB (publ) offentliggör idag bokslutskommuniké för januari-december 2016

Report this content

SIG Invest grundades i september 2014 och lämnar här sin bokslutskommuniké för 2016. Bolagets verksamhet består av förvaltning och utveckling av bostäder. Förvaltningsfastigheterna ger stabila och förutsägbara kassaflöden och utvecklingsprojekten ger betydande värdeutveckling och investeringskapital för framtiden.

Sammandrag för helåret 2016;

• SIG Invest har under 2016 förvärvat fastigheter för 82,7 Mkr
  • Resultat före skatt perioden jan-dec 2016 uppgick till 63,7 Mkr
  • Realiserade värdeförändringar uppgick till 50,7 Mkr
  • Orealiserade värdeförändringar uppgick till 25,5 Mkr
  • Periodens resultat: 59,2 Mkr

Året i korthet;

Under 2016 förvärvades fem fastigheter och två avyttrades med goda marginaler. Den realiserade värdeförändringen uppgick till 50 685 Tkr (9 974 Tkr). En stor del av marginalen kom från ett lyckat bostadsutvecklingsprojekt i Stockholm som avyttrades kvartal 4. Årets resultat uppgick till 63 685 Tkr (47 812 Tkr) vilket var en ökning med 33 % jämfört föregående år. De orealiserade värdeförändringarna uppgick till 25 457 Tkr (45 980 Tkr) vilket gav ett resultat innan orealiserade värdeförändringar och före skatt på 38 228 Tkr (1 832 Tkr). Administrationskostnaderna uppgick till 13 977 Tkr varav 9 768 Tkr var kostnader hänförliga till projektutveckling av fastigheter vilket var den största orsaken till värdeförändringarna.

Fastighetsvärdena uppgick till 329 001 Tkr (291 500 Tkr) efter årets transaktioner och egenkapitalet hänförligt till moderbolagets aktieägare ökade med hela 159 % till 115 511 Tkr (44 600 Tkr).

-”Bolaget växer på ett tillfredställande sätt och vi kommer påbörja fler utvecklingsprojekt i befintliga fastigheter under 2017 samtidigt som nya fastigheter kommer att förvärvas.”, säger bolagets VD Dan Astrén.

Väsentliga händelser under halvåret juli-dec

• Under kvartal tre förvärvades fastigheten Oderljunga 3:2
  • Under kvartal tre genomfördes en nyemission och det egna kapitalet ökade med 8 219 Tkr
  • Under kvartal fyra avyttrades fastigheten Stockholm Strykmåttet 4

Denna information är sådan information som SIG Invest AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 23 februari 2017.

Telefon: 46 (0) 40 608 82 00

Stortorget 13 A