Ny storaktör för IT-utbildningar

Nu får näringslivet i Sydsverige ökade möjligheter till kvalificerade IT-utbildningar. Två av regionens ledande IT-företag, Alfaskop Skåne AB och Sigma Education AB, inleder ett samarbete med målsättningen att i höst ha ett komplett kursutbud.

Totalt har de två bolagen närmare 30 konsulter som är verksamma inom utbildning i södra Sverige. - Det faktum att våra utbildare också arbetar som konsulter borgar för kunskaper som är uppdaterade och verklighetsförankrade. Många företag har behov av en heltäckande partner i den långsiktiga satsningen på kompetensutveckling, säger Lars Omander och Henrik Thorsell, utbildningsansvariga vid Alfaskop Skåne respektive Sigma Education. Alfaskop fokuserar på företagsanpassade IT-utbildningar samt på Microsoft systemprodukter. Här har företaget en position som Sydsveriges ledande ATEC, Authorized Technical Education Center. Sigma utbildar i bl a Oracle- och Java-programmering, där företaget har spetskompetens. Båda bolagen har kontor och utbildningslokaler på flera orter i Sydsverige. Alfaskop AB, som är noterad på börsens O-lista, arbetar med helhetslösningar för datatekniska infrastrukturer. Koncernen har 11 dotterbolag och närmare 500 anställda. O-listenoterade Sigma AB är konsulter inom affärsområdena Informationsteknologi och Industriell teknologi. Koncernen är decentraliserad, har ett nät av kundnära dotterbolag och drygt 900 anställda. För ytterligare information, kontakta: Alfaskop Skåne AB Lars Omander Tel 040-660 33 70 lars.omander@skane.alfaskop.se Sigma Education AB Henrik Thorsell Tel 040-24 99 00 henrik.thorsell@edu.sigma.se