Sigma Corporate Communications blir delägare i GlobalCast Networking

Sigma Corporate Communications, ett dotterbolag i börskoncernen Sigma, satsar på multicasting och blir delägare till 25 procent i det svenska företaget GlobalCast. Multicasting är en metod att distribuera programvara, datafiler och video mellan företags interna nätverk utan att näten blir överbelastade.

- Eftersom vi arbetar med att göra företags interna nätverk, intranet, användbara är ett delägarskap i GlobalCast av strategisk betydelse för oss, säger Ronny Forsberg, VD för Sigma Corporate Communications. Stora företag som Cisco och Microsoft har redan lagt in multicasting som standard i sina produkter, vilket talar för att multicasting är här för att stanna, fortsätter Ronny Forsberg. Sigma Corporate Communications, som blir ägare till 25 procent av GlobalCast, har option på att köpa ytterligare 26 procent av bolagets aktier. Provinstallationer av GlobalCasts produkt StarBurst finns hos ett flertal företag som Telecom Finland, Ericsson Data, ATG och Ellemtel. Med hjälp av multicasting sprider företagen programvaruuppdateringar, prislistor, produktinformation och andra stora datamängder utan att överbelasta företagens befintliga nät. GlobalCast är nordisk distributör av multicast-produkten StarBurst. Företaget är dessutom agent i Norden för MPEG, som bl a gör det möjligt att sända videofilmer över Internet och Wire-less, en metod för trådlös datakommunikation. - Vi har fått en stark samarbetspartner i Sigma Corporate Communications, som kommer att fungera som integratör av tjänsterna publicering inom intranet, nätverkskunnande och datasäkerhet, säger Hans O. Johansson, VD för GlobalCast. Sigma är verksamt inom industriell teknologi och informationsteknologi och har ca 700 medarbetare. Sigma Corporate Communications är ett nystartat företag inom affärsområdet informationsteknologi och har kontor i Stockholm, Linköping och Malmö. Antalet anställda är 18 personer. Sigma Corporate Communications arbetar med att göra intranet användbart, effektivt och säkert. För mer information kontakta: Ronny Forsberg, VD, Sigma Corporate Communications tel 08-444 59 50, tel 0708-557 516, fax 08-444 59 59, e-post ronny.forsberg@cc.sigma.se Hans O. Johansson, VD, GlobalCast Networking tel 08-729 66 92, tel 0705-741 299, fax 08-723 66 98, e-post info@globalcast.se