Sigma erhåller strategisk order för miljö- och processövervakning till Forsmark 1 och 2

Sigma har slutit avtal med Forsmarks Kraftgrupp AB om leverans av ett nytt system för TV-övervakning av processutrymmen.

Ordern är strategiskt viktig för företaget och är värd ca 20 Mkr. Systemet ger såväl ljud som bild från reaktorinneslutning och turbinhall, utrymmen som inte är åtkomliga under normal drift vid kraftverket. Systemet styrs via ett lättanvänt grafiskt gränssnitt från operatörsbildskärmar. Via dessa skärmar kan operatören begära ljud och bild från vilken som helst av de 100 kamerorna som ingår. Sigma har totalansvaret för projektet och står för utveckling av användargränssnittet. Projektet drivs i samarbete med ISEC AB (Höganäs), Installation sker under sommarens driftstopp. För ytterligare information kontakta: Torbjörn Jansson,VD i Sigma Design & Development, tel 08 - 764 72 60, fax 08 - 764 72 64 Bernt Sjögren, Koncernchef i Sigma, tel 040 - 49 73 00, fax 040 - 49 73 73