Sigma får mångmiljonorder från IKEA

Sigma får mångmiljonorder från IKEA Sigma skall tillsammans med IKEA utveckla ett kontrollsystem för fraktfakturor för möbelkedjans verksamhet i Europa. Ordern är för Sigmas del värd drygt 6 Mkr. Syftet med det nya systemet är att effektivisera fakturahanteringen i samband med IKEAs europeiska frakter. En hantering som årligen omfattar flera hundra tusen fakturor. Beställare av utvecklingsuppdraget är IKEA Service Centre S.A. i Bryssel. Projektet har internationell karaktär och inbegriper IKEA IT Center AB i Helsingborg, IKEA IT i Tyskland som svarar för IT-stöd samt IKEA i Älmhult som får driftsansvar. Systemutvecklingen sker i Oraclemiljö och arbetet förläggs till Sigma Exallon Information i Malmö. Totalt ingår 20 konsulter i Oraclegruppen. Sigmabolaget, som även har ett kontor i Helsingborg, medverkar i en större satsning på Oracle i Öresundsregionen i samarbete med systerbolag i Danmark. - IKEA är en av våra viktigaste kunder och vi har sedan tidigare ett ramavtal med företaget. Vår etablering i Helsingborg är en naturlig följd av att IKEA IT Center ligger här. Att finnas nära kunderna är en del av Sigmakoncernens strategi, säger Sam Aston, gruppansvarig Oracle och ansvarig för kontakterna med IKEA. Bo Månsson, ansvarig för IKEA Corporate Financial Systems & Concepts vid IKEA Service Centre S.A: - Utvecklingen av ett kontrollsystem för fraktfakturor kommer sannolikt att ge stora effektivitetsvinster när det gäller administrationen kring transporterna. Detta är första gången som IKEA lägger ut ett större ekonomirelaterat projekt på ett konsultföretag, varför det blir mycket intressant att följa projektet. Sigma Exallon Information arbetar med utveckling av system och verktyg för Internet/intranät, klient-server, Oracle och data warehouse. Samtliga konsulter har högskole-utbildning och verksamheten är certifierad enligt ISO 9001. Antalet medarbetare är 60. Sigma AB är konsulter inom affärsområdena Informationsteknologi och Industriell teknologi. Koncernen, som är noterad på Stockholms Fondbörs O- lista, har en nät av kundnära dotterbolag och över 1700 medarbetare. .............................................................................. ............................................................... För ytterligare information, kontakta: Sigma Exallon Information AB: Sam Aston, gruppansvarig Oracle, tel 040-24 76 07, mobiltel 0709-89 86 07. IKEA Service Centre S.A.: Bo Månsson, ansvarig Corporate Financial Systems & Concepts, tel +32 2 715 49 52. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/05/25/19990525BIT00060/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/05/25/19990525BIT00060/bit0002.pdf