Sigma hjälper Ukrainas regering

- levererar en helt ny lösning till utbildningsdepartementet Ett nätbaserat system för personaladministration (HRM), utvecklat och implementerat av Eclipse SP, ett företag i Sigma-koncernen, ersätter det omfattande pappersarbete som tidigare utförts av landets utbildningsadministratörer. Systemet togs i drift under 2009 och gör att man mer effektivt och exakt kan sköta administrationen av de mer än 10 000 tillfälligt anställda som arbetar med att bedöma cirka 50 000 avgångselever i tre regioner i Ukraina − Odessa, Kirovograd och Nikolaev.

Ukrainas center för kvalitetsutvärdering av skolväsendet, beläget i Odessa, lyder under den ukrainska regeringens utbildningsdepartement. Centret utför extern, oberoende bedömning av avgångselever i hela landet och anlitar tillfälligt anställda för att genomföra dessa slutprov. I regionerna Odessa, Kirovograd och Nikolaev handlar det om cirka 10 000 personer på 304 platser. Att administrera en sådan stor och utspridd organisation har tidigare krävt mycket pappersarbete. Eclipse SP har levererat ett HRM-system som automatiserar processerna och effektiviserar det personaladministrativa arbetet. Enligt beräkningar gjorda i samband med årets elevprov innebär systemet att administrationen nu kan skötas på halva tiden, vilket innebär att också kostnaden halveras. Genom att Eclipse SP nu har konsulter i Odessa kan man erbjuda kunden support på platsen. Det ger också företaget ett utmärkt tillfälle att expandera inom det statliga sektorn. ”Vi är glada över att ha fått det här förtroendet från den ukrainska staten”, kommenterar Vladimir Beck, som är VD för Eclipse SP. ”Vi är också stolta över att vårt arbete bidrar till att effektivisera det ukrainska utbildningssystemet, som ju är en viktig plattform för ekonomisk tillväxt i landet”. ”Det här är vårt första uppdrag för ett statligt organ i Ukraina och det känns bra att den kompetens vi skaffat oss i internationella projekt nu också kommer Ukraina till del”, säger Valery Krasovsky, operativ chef för Eclipse SP. ”Vi ser fram mot fler möjligheter på det här området.” För mer information var god kontakta: Vladimir Chirva, Eclipse SP, ett företag i Sigma-koncernen E-post: vchirva@eclipse-sp.com Elena Gorlova, Eclipse SP, ett företag i Sigma-koncernen E-post: egorlova@eclipse-sp.com Mobil: +380675463677