Sigma i unikt samarbete med Malmös gymnasier

Sigma i unikt samarbete med Malmös gymnasier - Sigma College utvecklar e-learning Sigma College är namnet på en stor IT-satsning i Malmö, i regi av Sigma och Utbildningsförvaltningen vid Malmö stad. - Inom Sigma vill vi medverka till att stärka IT-kompetensen bland Malmös gymnasieelever. Dels för att vi tror på regionen men också för att underlätta framtida rekrytering. I Sigmas planer ingår att gå vidare med konceptet till andra städer, förklarade Dan Olofsson, VD i Sigma AB, vid en presskonferens i Malmö på onsdagen. Sigma College erbjuder samtliga gymnasieelever vid Malmös naturvetenskapliga program, inklusive IB, som är en internationell studentexamen, att studera enligt Sigmas koncept för webbaserad utbildning. Sigma College startar sin verksamhet till höstterminen med 30 gymnasieelever vid Naturvetarlinjen, Pauliskolan i Malmö. De därpå följande två åren kan eleverna vid övriga gymnasieskolor i Malmö med naturvetenskaplig inriktning söka till Sigma College, vars utbildningar till stor del förläggs till Kockumsområdet, granne med Sigmas nya huvudkontor som skall stå inflyttningsklart i sommar. Fullt utbyggt bedöms ett antal hundra elever delta i Sigma College. I Sigmas planer ligger att gå vidare med konceptet till andra städer. Henrik Thorsell, VD i dotterbolaget Sigma Education AB: - Mentorskapet innebär att vi ställer upp med föreläsare och modern IT- teknik. Utbildningen kommer till stor del att ske enligt vårt koncept e- learning, som är självinstruerande och fordrar minimal lärarkapacitet. E- learning tillämpar vi idag alltmer i näringslivet. Sigma College omfattar också en satsning på IT-utbildningar för elever som söker spetskompetens, t ex inom programmering. Sigma Education ansvarar även för dessa utbildningar, som riktar sig till gymnasieelever som gör s k fria val. Finansieringen sker dels genom att Malmö stad köper utbildningstjänster av Sigma, men också i form av sponsorinsatser av Sigma. Hans Persson, utbildningsdirektör vid Malmös Utbildningsförvaltning, är mycket positiv till samarbetet. - Sigma är en stor och viktig aktör för Malmös fortsatta utveckling. Att koncernen har sitt huvudkontor här markerar att Sigma satsar på regionen. Sigma College lär få uppmärksamhet i utbildningsvärlden och det är troligt att vi får se liknande projekt på andra håll i Sverige, säger han. Sigma är en ledande leverantör av konsulttjänster inom affärsområdena e- solutions, embedded solutions och engineering solutions. Koncernen, som har över 2000 medarbetare i sju länder, fokuserar på lösningar för interaktion, innovation och integration. Sigmas ledstjärna är att stärka våra kunders konkurrenskraft och varumärken. För ytterligare information, kontakta: Henrik Thorsell, VD Sigma Education AB, tel 040-57 99 12, mobiltel 0709-89 83 80. Dan Olofsson, VD Sigma AB, tel 040-691 70 00, mobiltel 0709-89 80 04. Hans Persson, utbildningsdirektör Malmö stad, tel 040-34 30 16, mobiltel 0703-70 06 77. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/19/20000119BIT00090/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/01/19/20000119BIT00090/bit0002.pdf