Sigma köper konsultföretag i Trollhättan

Sigma har förvärvat konsultföretaget Engineering Partner i Trollhättan med 14 medarbetare. - Genom köpet etablerar vi Sigma i regionen och vi adderar till ett intressant tillväxtföretag med god potential. Etableringen tjänar även de regionala kunderna som får tillgång till vårt samlade tjänsteutbud, säger Dan Olofsson, VD i Sigma AB.

Engineering Partner startades 1997 och konsultverksamheten är inriktad på produkt- och produktionsutveckling. Bland kunderna återfinns företag som SAAB Automobile, EDS och Lear Corporation. Lennart Löwek, VD och en av grundarna av Engineering Partner, kommenterar affären: - Med en stark ägare som Sigma kan vi bättre tillvarata de möjligheter som marknaden erbjuder. Vi ser också en trend att stora företag vill ha färre underleverantörer. Engineering Partner kommer att drivas vidare som ett dotterbolag inom Sigmakoncernen, vars decentrala koncept passar oss väl. Förvärvet av det Trollhättebaserade företaget sker kontant. Till följd av Engineering Partners fortsatt höga tillväxttakt och marknadsinvesteringar väntas köpet inte ge något nämnvärt resultattillskott till koncernen under 1998. För 1999 bedöms vinsten per aktie öka med ca 0,2 kronor som en följd av förvärvet. O-listenoterade Sigma AB är konsulter inom affärsområdena Informationsteknologi och Industriell teknologi. Koncernen har ett nät av kundnära dotterbolag och ca 1000 medarbetare. För ytterligare information, kontakta: Dan Olofsson, VD Sigma AB, tel 040-691 70 00, mobiltel 0709-89 80 04. Staffan Andersson, affärsområdeschef inom Sigma, tel 042-19 49 00. Lennart Löwek, VD Engineering Partner AB, mobiltel 0708-57 92 22.