Sigma köper konsultföretag inom automation i Stockholm

Sigma har förvärvat Ellåå Ingenjörsbyrå i Stockholm med 18 anställda. - Köpet är ett led i vår strävan att skapa en rikstäckande organisation inom industriautomation, säger Björn Åkerman, VD i Sigma Automation.

Sigma Automation är ett dotterbolag i Sigmakoncernen och har sedan tidigare en stark position i Sydsverige i form av egna kontor på flera orter. - Vår konsultverksamhet inom automation, är inriktad på system för styrning och övervakning av produktions- och processanläggningar inom industrin. Ellåå är ett välskött företag och har bedrivit konsultverksamhet sedan 1982. Företaget får nu rollen som strategisk bas när vi närmar oss kunderna i Mellansverige, tillägger Björn Åkerman. Ellåå Ingenjörsbyrå, som byter namn till Sigma Automation i Stockholm, har utvecklingsintensiva kunder som t ex Arla, Forsmark, Pharmacia & Upjohn, Sandvik Coromant, Solna Int., Stockholm Vatten, Saab Scania och Tetra Pak. Ellåå har kontor i Stockholm, Östhammar och Norrtälje. Lars-Åke Åkerlund, tidigare ägare till Ellåå, blir VD i Sigma Automation i Stockholm. - Sigma har ett gott renommé och tillför resurser som tjänar utvecklingen både för Ellåå och våra kunder, säger han. Förvärvet sker kontant och beräknas inte nämnvärt påverka Sigmas resultat för 1998. Därefter bedöms förvärvet öka vinsten med 0,1-0,2 kr per aktie. O-listenoterade Sigma AB är konsulter inom affärsområdena Informationsteknologi och Industriell teknologi. Koncernen är decentraliserad, har ett nät av kundnära dotterbolag och ca 1.000 anställda. För ytterligare information, kontakta: Björn Åkerman, VD Sigma Automation AB, tel 040-49 72 00, mobiltel 0706-34 60 24. Lars-Åke Åkerlund, VD Ellåå Ingenjörsbyrå AB, tel 08-718 30 65, mobiltel 0705-98 53 10. Dan Olofsson, VD Sigma AB, tel 040-691 70 00, mobiltel 0709-89 80 04.