Sigma och ABB får unik automationsorder värd 125 Mkr – genomför modernisering vid Ringhals 2

Sigma har i konsortium med ABB Electrotec tecknat ett Letter Of Intent med Westinghouse Electric USA, avseende modernisering av instrument och kontrollutrustning för Ringhals kärnkraftstation. Uppdraget värderas till cirka 125 Mkr och löper över fem år.

– Projektet är ett av de första i sitt slag i världen. Det är därför en mycket viktig referens inför kommande moderniseringsprojekt inom kärnkraftindustrin både i Sverige och utomlands, säger Dan Olofsson, VD Sigma AB. Konsortiets uppdrag innebär att som underleverantör till Westinghouse göra detalj- konstruktioner och installationer av den nya processutrustningen vid Ringhals 2. Uppdraget kommer att pågå under de kommande fem åren. I konsortiet kommer Sigmas dotterbolag Sigma Benima SydVäst att svara för konstruktion och ABB Electrotec för installation av utrustningen. – Det här är givetvis ett prestigeuppdrag för oss. Det visar att vår kompetens inom industriell automation och kärnkraft håller världsklass. Det är det största automationsprojektet i Sigmas historia och innebär fortsatt stark expansion av vår automationsverksamhet. Projektet innebär att vi måste rekrytera 20 nya medarbetare, säger Per Magnusson, VD i Sigma Benima SydVäst AB. – Med Sigma Benima SydVäst och ABB Electrotec erhåller vi en partner med stora resurser och ett utomordentligt kunnande inom teknikområdet, säger Peter Kenny, Westinghouse platsansvarige i Ringhals. Moderniseringsprojektet (Twice), som totalt uppgår till cirka en miljard kronor, är den största order som Ringhals lagt ut. Uppdraget som Westinghouse fick av Ringhals 1999 innebär ett totalutbyte och modernisering av Ringhals 2:s samtliga styr- och övervakningssystem, vilket även inkluderar all kontrollrumsutrustning. Den nya utrustningen kommer att vara helt baserad på modern datorteknik applicerad i en miljö med mycket höga krav på tillgänglighet och säkerhet. Sigma är en ledande leverantör av konsulttjänster inom affärsområdena e-solutions, embedded solutions, och engineering solutions. Koncernen som har över 2000 medarbetare i sju länder, fokuserar på lösningar för interaktion, innovation och integration. Sigmas ledstjärna är att stärka våra kunders konkurrenskraft och varumärken. För ytterligare information, kontakta: Per Magnusson, VD Sigma Benima SydVäst AB, tel 031-706 64 26, mobiltel 0706-76 64 26. E-post per.magnusson@benima.sigma.se Tore Helgeson, affärsenhetschef Automation Sigma AB, tel 031-706 64 29, mobiltel 0706-50 45 17. E-post tore.helgeson@benima.sigma.se Peter Kenny, platsansvarig för Westinghouse vid Ringhals, tel 0340-668883, mobiltel 0703-705 032.