Sigma och Kockums tecknar samarbetsavtal

Sigma och Kockums tecknar samarbetsavtal Sigmas dotterbolag Sigma Teknik i Malmö AB och Kockums AB har tecknat ett samarbetsavtal för ömsesidigt utbyte av teknisk personal. Målsättningen är att skapa en plattform för fortsatt samarbete och utveckling inom mekanikområdet, där båda företagen ser varandra som viktiga partners. - Efter samgåendet med tyska HDW har Kockums ytterligare stärkt sin ställning inom ubåtsteknik och moderna örlogsmarina ytfartyg, i båda fallen med utvecklad smygteknik. Kockums kommer därför att vara en krävande partner i teknikutvecklingens framkant, kommenterar Per-Olof Eliasson, VD i dotterbolaget Sigma Teknik, som ingår i Sigmas affärsområde engineering solutions. Per-Olof Eliasson fortsätter: - Detta är just den typen av partner som vi vill arbeta med för att areutveckla både oss själva och vår samarbetspartner. Att avtalet är ömsesidigt innebär att Sigma Teknik får tillgång till kompetens som finns inom Kockums och att vi därigenom kan förstärka våra projektgrupper när vi anlitas av andra kunder. Försäljningschef Lars Rönnquist, Kockums: - Vi är glada över samarbetsavtalet med Sigma. Det ger oss möjlighet till ökat teknikutbyte med en framåt och duktig partner. Kockums utvecklar, konstruerar och underhåller ubåtar och örlogsmarina fartyg med avancerad smygteknik. På ubåtssidan finns det luftoberoende Stirling-systemet och inom ytfartygssidan kolfibertekniken. Dessutom utvecklas och konstrueras minröjningssystem och mobila brosystem. Ubåtsdesign, utveckling och produktion av Stirling sker vid enheten i Malmö. Utveckling och konstruktion av marina ytfartyg och all produktion finns i Karlskrona. Kockums har ca 1100 anställda i Sverige och är en stark intressent i Australian Submarine Corporation med 900 anställda. Kockums ingår i HDW-koncernen med huvudkontor i Kiel, Tyskland. Sigma är en ledande leverantör av konsultjänster inom affärsområdena e- solutions, embedded solutions och engineering solutions. Koncernen, som har över 2000 medarbetare i sju länder, fokuserar på lösningar för interaktion, innovation och integration. Sigmas ledstjärna är att stärka våra kunders konkurrenskraft och varumärken. .................................... För ytterliggare information, kontakta: ¤ Per-Olof Eliasson, VD Sigma Teknik i Malmö AB, tel 040-49 72 00, mobiltel 0709-89 84 00. ¤ Lars Rönnquist, försäljningschef Kockums AB, tel 040-34 84 43, mobiltel 0706-34 20 12. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/07/20000307BIT00370/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/07/20000307BIT00370/bit0002.pdf