Sigma stärker infrastruktursatsning - förvärvar Mr Data Syd-konstellationen

Sigma stärker infrastruktursatsning - förvärvar Mr Data Syd-konstellationen Sigma har förvärvat rörelsen i Mr Data Syd-konstellationen i Malmö med 12 medarbetare. - Genom förvärvet stärker vi Sigmas infrastruktursatsning. Efterfrågan på våra tjänster ökar, bland annat som en följd av att Microsoft nu släpper NT 2000 på marknaden, säger Alf Dahl, affärsenhetschef Syd inom Sigmas affärsområde e-solutions. Verksamheten inom Mr Data Syd omfattar dels försäljning av specialbyggda pc-servrar, dels tekniktjänster riktade mot Microsofts NT-marknad. Det Malmöbaserade bolaget omsatte under 1999 25 Mkr. Stora kunder är t ex Telelogic, Icopal, G&L Beijer och Novotek. Kompetens- och resurstillskottet från Mr Data Syd kompletterar verksamheten inom Sigma SystemPartner AB, vars NT-satsning förväntas expandera såväl i Örestadsregionen som i södra Sverige. Förvärvet av Mr Data Syd sker kontant. För kommande 12-månadersperiod beräknas vinsten per Sigma-aktie efter full skatt att öka med ca 0,10 kr per aktie. Dotterbolaget Sigma SystemPartner är en väletablerad leverantör av infrastrukturlösningar baserade på IBM AS/400 och unix-servrar. Arne Andersson, VD i bolaget, kommenterar: - Genom förvärvet får vi motsvarande höga kompetens inom området NT- servrar. På så sätt kan vi erbjuda kunderna fullständig teknisk support inom de tre förkommande servermiljöerna, d v s One Stop Shopping. Sigma är en ledande leverantör av konsulttjänster inom affärsområdena e- solutions, embedded solutions och engineering solutions. Koncernen, som har över 2000 medarbetare i sju länder, fokuserar på lösningar för interaktion, innovation och integration. Sigmas ledstjärna är att stärka våra kunders konkurrenskraft och varumärken. ...................................... För ytterligare information, kontakta ¤ Alf Dahl, affärsenhetschef Syd Sigma AB, mobiltel 0709-89 80 03. ¤ Arne Andersson, VD Sigma SystemPartner AB, tel 040-691 74 70, mobiltel 0709-89 84 80. ¤ Erling Linde, VD Mr Data Syd AB, tel 040-97 41 40, mobiltel 0705-35 40 25. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/03/20000103BIT00140/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/01/03/20000103BIT00140/bit0002.pdf