Sigma stärker sitt tjänstekoncept mot kommun och landsting - förvärvar webbtjänst för läkemedel Sigma Kommun & Landsting AB utvecklar och marknadsför Patient2000 och Omsorg2000 som är system för patientjournaler och läkemedelshantering. - Genom förvärvet av webbtjänsten www.rek-listan.nu kan vi nu erbjuda landstingen en möjlighet att snabbt distribuera läkemedelslistor och integrera dessa med våra övriga informationssystem, säger Håkan Mattsson, VD för Sigma Kommun & Landsting AB. Sedan några år har kostnadsansvaret för läkemedel successivt förts över från staten till landstingen. I varje landsting ska det finnas en läkemedelskommitté som verkar för en tillförlitlig och rationell läkemedelsanvändning. Respektive läkemedelskommitté sammanställer listor som redovisar vilka läkemedel som rekommenderas vid olika behandlingar och diagnoser. www.rek-listan.nu är en webbplats vars syfte är att skapa en neutral mötesplats för landets alla läkemedelskommittéer och förskrivare och där industrin på vårdens villkor ställer sin kunskap till förfogande. www.rek-listan.nu har alla landstingens listor på rekommenderade läkemedelsprodukter samlade på ett ställe och uppdaterar dem kontinuerligt. De personer som har utvecklat tjänsten rek-listan.nu införlivas nu med Sigma Sigma Kommun & Landsting AB utvecklar och marknadsför informationssystem för vårdsektorn inom svenska kommuner och landsting. Huvudprodukter är IT- systemen Patient 2000, Omsorg 2000 samt intranät- och Internetsystem. Företaget är baserat i Malmö. Sigma är en ledande leverantör av konsulttjänster inom affärsområdena e- solutions, embedded solutions och engineering solutions. De tre affärsområdena beräknas före sommaren 2001 att börsnoteras som tre självständiga bolag. Koncernen, som har drygt 3.000 medarbetare i tretton länder, fokuserar på lösningar för interaktion, innovation och integration. Sigmas ledstjärna är att stärka sina kunders konkurrenskraft och varumärken (www.sigma.se). För ytterligare information, kontakta: · Håkan Mattsson, VD Sigma Kommun & Landsting AB, tel 040-665 90 00, mobiltel 0703-79 11 24 · Sten Harty, Sigma Kommun & Landsting AB, tel 040-665 90 00, mobiltel 0703-79 11 15 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/19/20010219BIT00180/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/19/20010219BIT00180/bit0001.pdf