Sigma tar helhetsansvar för Upplands-Bro kommuns datanät

Sigma tar helhetsansvar för Upplands-Bro kommuns datanät Sigma knyter samman samtliga enheter i Upplands-Bro kommun i ett gemensamt nät för data, Internet och IP-telefoni. Den kommunala verksamheten effektiviseras och alla inrättningar får tillgång till de gemensamma ekonomiska och administrativa systemen. Affären värderas till ca 10 Mkr. Kommunens telefoni kommer att integreras i den nya infrastrukturen, vilket innebär reducerade kostnader. Idag körs telefonitrafiken över separata förbindelser. Elever och administrativ personal i kommunens skolor får, i och med den nya lösningen, tillgång till väsentligt förbättrad Internetuppkoppling. Dessutom underlättas informationsflödet avsevärt mellan de olika enheterna i kommunen. - Vi har nu byggt upp en stabil och effektiv IT-miljö som främjar utvecklingen inom kommunen. På sikt innebär lösningen även kostnadsbesparingar, säger Lars Markbäck, IT-chef i Upplands-Bro kommun. Sigmas åtagande i kommunen löper över en femårsperiod och omfattar design, aktiva komponenter, projektledning, utbildning av kommunens IT- personal, övervakning från Sigmas First Line Support i Solna, IP- telefoni, service, support och finansiering. - Marknaden för IP-telefoni har ökat snabbt på relativt kort tid och det visar att både kunderna och tekniken är mogen. Integration av data och telefoni blir ett allt vanligare sätt att kostnadsoptimera sina IT- investeringar, säger Nils Boghammar, VD för Sigma Måldata Network Solutions. Sigma Måldata Network Solutions arbetar främst som systemintegratör och erbjuder tjänster, produkter och lösningar inom IT-infrastruktur. Sigma, som byggs kring ett affärsområde inom tidigare Sigmakoncernen, fokuserar på affärsdrivande, digitala konsulttjänster åt utvecklingsintensiva kunder i en global ekonomi. Tjänsterna utgår från de tre affärsområdena, Business Solutions, IT Solutions och Network & Wireless Solutions. Den nya koncernen har ca 1 300 medarbetare vid 35 nischade dotterbolag i Sverige och flera andra länder (www.sigma.se). För ytterligare information, kontakta: · Nils Boghammar, VD Sigma Måldata Network Solutions AB, tel 08-734 40 15, mobiltel 0703-79 19 00, www.ns.sigma.se · Lars Markbäck, IT-chef Upplands-Bro kommun, tel. 08-581 691 17, mobiltel 070-581 48 64 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/08/20011008BIT00200/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/08/20011008BIT00200/bit0002.pdf