Sigma tar marknadsandelar inom verksamhetsutveckling

- Samarbetsaffär med Plan B ger stora kundfördelar

Sigma har sålt delar av sin danska verksamhet Sigma Connector A/S till konsultföretaget Plan B i Malmö. I gengäld får Sigma utökade marknadsandelar i regionen och tillsammans med Plan B skapas ett starkare erbjudande inom projekt- och förändringsledning. Resultatet blir att våra gemensamma kunder kan köpa all den kompetens som krävs för att verksamheter ska leverera resultat när strategiarbetet är gjort, av en och samma leverantör.

- Det blir ett slagkraftigt partnerskap med Sigma AB. Sigma har förstått att IT/IS inte bara är stödsystem och komplement utan i högsta grad affärsdrivande. Tillsammans erbjuder vi processer och projekt i hela systemet mellan strategi och verklighet, säger Ingela Sjölund som blir vd i Plan B A/S.

- De stora vinnarna blir kunderna som nu kan köpa all den kompetens som krävs för att verksamheter ska leverera resultat när strategiarbetet är gjort av en och samma leverantör. Plan B är marknadsledande inom förändringsledning i regionen. I kombination med Sigmas operativa styrka och effektivitet genom projektledning och utbildning av projektledare ger det oss ett mycket konkurrenskraftigt samarbete, säger Jakob Wester på Sigma.

Tillsammans med Plan B-koncernen utökar Sigma sina marknadsandelar inom området verksamhetsutveckling i Öresundsregionen.

Plan B blir nu majoritetsägare i den danska verksamheten och Sigma representeras genom dotterbolaget Sigma iMål Projektledning AB i detta samarbete. Bolaget avser att byta namn till Plan B A/S. Den nya konstellationen kommer inledningsvis att ha sammanlagt 55 anställda.

För ytterligare information, kontakta:
Jakob Wester, Sigma iMål Projektledning AB 073-3514437 jakob.wester@sigma.se
Ingela Sjölund, Plan B Consulting AB 070-7127200 ingela@planb.se

Sigma bedömer att detta pressmeddelande är kurspåverkande för Sigmas aktie. Denna release är sänd [2008-09-03] [08:00].