Sigma tecknar ramavtal med Ellos

Sigma och Ellos utökar samarbetet genom att teckna ramavtal kring tjänster inom projektledning, systemutveckling, verksamhetsutveckling, e-handelsutveckling, management och systemarkitektur. Avtalet beräknas vara värt ca 10 MSEK per år.

- Sigma har tidigare levererat ett flertal lösningar till Ellos och vi är mycket nöjda med samarbetet. Fördelarna med ramavtalet är att vi kan sänka våra kostnader genom att lägga en större andel konsultköp hos samma leverantör och samtidigt får tillgång till en bred portfölj med tjänster som vi kan välja mellan, säger Hans Lillevang, IT-chef vid Ellos. Ramavtalet gäller tills vidare med revidering varje år och berör områden som projektledning, systemutveckling, verksamhetsutveckling, e-handelsutveckling, management och systemarkitektur. Sigma och Ellos AB har arbetat tillsammans i en rad projekt sedan 1996. Sigma har bland annat effektiviserat utvalda processer i postorder delen och utvecklat funktionalitet och gränssnitt för elektronisk handel. Sigma har dessutom bidragit till affärsutvecklingen i Enjoy som är ett klubbsystem för försäljning av skivor, JoyNet som är en webbshop för skivor och utvecklingen av det bakomliggande verksamhetssystemet JoyRide. - Vi ser fram emot att fördjupa samarbetet ytterligare med Ellos som är det största företaget i postorderbranschen. Tidigare samarbetsprojekt med Ellos och Sigmas lokala förankring i Borås ger oss en bra bas för ett nära samarbete, säger Tore Andersson, regionchef för Sigma nBiT i Borås. Ellos ingår i Redcats, världens tredje största postorderkoncern med 23 000 anställda i 18 länder. Redcats är i sin tur en del av den franska industrigruppen Pinault-Printemps-Redoute som är noterad på Parisbörsen. Sigma levererar lösningar och konsulttjänster inom IT-området som säkrar kundernas konkurrenskraft. Verksamheten utgår ifrån entreprenörsdrivna, nischade dotterbolag, som utvecklar tjänster och produkter i ett kundnära samarbete. Sigmas erbjudanden organiseras genom affärsområdena Business Solutions, IT Solutions och Network & Wireless Solutions. Koncernen har drygt 1 200 medarbetare vid 34 dotterbolag i Sverige och fem andra länder. Sigma är noterat på Stockholmsbörsens O-lista. www.sigma.se För ytterligare information, kontakta: • Tore Andersson, regionchef Sigma nBiT, Borås, tel 033- 22 94 40, mobil 0703-79 12 21 • Hans Lillevang, IT-chef Ellos AB, tel 033-16 09 93, mobil 0708-87 44 69