Sigma tecknar ramavtal med Ericsson

Sigma har tecknat ett ramavtal med Ericssonkoncernen. Avtalet, som gör Sigma till prioriterad leverantör av konsulttjänster till Ericssons olika bolag år 2000, gäller både R&D (utvecklingsidan) och IS/IT (informationssystem/informationsteknik).

– Avtalet är en ny bekräftelse på Sigmas starka position inom telekom. Sedan tidigare har vi ett ramavtal med Telia, säger Dan Olofsson, VD i Sigma AB. Samarbetet mellan Sigma och Ericsson har vuxit sig allt starkare under senare år. Förutom ramavtalet har Sigma en central roll när Ericsson utvecklar nya trådlösa tekniker. Nyligen har två Ericssonbolag – Ericsson Mobile Communications AB och Ericsson Microelectronics AB – utsett Sigma till strategisk partner inom Bluetoothutveckling. Sigma skall medverka vid bolagens fortsatta arbete med denna teknik och implementera lösningar baserade på Bluetooth hos Ericssons kunder. Sigmas mål är att bli ett av Europas ledande konsultföretag inom wireless, dvs verksamheten inom trådlösa tekniker som Bluetooth, WAP, GPRS, EDGE och UMTS. Thomas Pantzar, affärsenhetschef inom Sigmas affärsområde embedded solutions, förklarar: – Marknadssatsningen wirelessunlimited™ innebär att Sigma fokuserar på ett av de snabbast växande områdena inom modern kommunikation. Försäljningen av produkter och tjänster inom detta område förväntas enligt många bedömare att öka mycket starkt under kommande år. För närvarande arbetar cirka 75 konsulter inom Sigma med wireless. Om två år räknar koncernen med att ha över 300 wirelesskonsulter. Ett led i satsningen är Internetportalen www.wirelessunlimited.org. Sigma är värd för portalen med målsättning att den skall bli ett gemensamt forum för professionella användare. Sigma är fullvärdig medlem WAP Forum samt medlem i både Bluetooth Special Interest Group (SIG) och GPRS Applications Alliance (GAA). Sigma är en ledande leverantör av konsulttjänster inom affärsområdena e-solutions, embedded solutions och engineering solutions. Koncernen, som har över 2000 medarbetare i sju länder, fokuserar på lösningar för interaktion, innovation och integration. Sigmas ledstjärna är att stärka våra kunders konkurrenskraft och varumärken. För ytterligare information, kontakta: Thomas Pantzar, affärsenhetschef Sigma, tel 031-779 45 50, mobiltel 0709-89 84 40. Dan Olofsson, VD Sigma AB, tel 040-691 70 00, mobiltel 0709-89 80 04.