Sigma utökar samarbetet med AstraZeneca

Sigma har tecknat ramavtal med AstraZeneca gällande Sigmas samlade utbud av konsulttjänster. Ramavtalet sträcker sig över två år och är ett led i AstraZenecas strävan att reducera antalet leverantörer och skapa ett närmare samarbete med ett mindre antal prioriterade partners.

- AstraZeneca har beslutat att ytterligare effektivisera sina inköp av IT-Tjänster och har drivit ett projekt med syfte att minska antalet IT-leverantörer, reducera kostnader för IT-Tjänster samt samordna och skapa effektivare inköpsrutiner säger Christer Lundberg, Senior Manager på Swedish Purchasing Coordination Group inom AstraZeneca AB. AstraZeneca har tidigare använt sig av lokala avtal i sitt samarbete med olika leverantörer. För första gången har man nu satsat på att samla alla avtal centralt genom ramavtal inom IS/IT-området. Sigma har fått ramavtal inom samtliga efterfrågade områden som är affärsutveckling och strategi, projektledning, systemutveckling och integration, teknisk utveckling och installation, systemförvaltning, användarutbildning samt support och databearbetning. - AstraZeneca är en viktig kund sedan flera år. Genom ramavtalet ser vi möjlighet till fortsatt ömsesidig utveckling inom IS/IT-området. Ramavtalet är ett bra mått på Sigmas konkurrensförmåga bland ledande IS/IT-leverantörer i Sverige, säger Michael Krantz, försäljningschef vid Sigma. Sigma levererar lösningar och konsulttjänster inom IT-området som säkrar kundernas konkurrenskraft. Verksamheten utgår ifrån entreprenörsdrivna, nischade dotterbolag, som utvecklar tjänster och produkter i ett kundnära samarbete. Sigmas erbjudanden organiseras genom affärsområdena Business Solutions, IT Solutions och Network & Wireless Solutions. Koncernen har drygt 1 100 medarbetare vid ett trettiotal dotterbolag i Sverige och fem andra länder. Sigma är noterat på Stockholmsbörsens O-lista. www.sigma.se För ytterligare information, kontakta: Michael Krantz, försäljningschef, Sigma, mobil 0703-79 05 61 Sören Ehrnberg, kundansvarig, Sigma, mobil 0703-79 12 24 Christer Lundberg, Senior Manager, AstraZeneca, tel 08-553 260 00