Sigma utvecklar sitt bredbandskoncept – tecknar avtal med Utfors

Sigmas dotterbolag Måldata Teknik AB har tecknat ett samarbetsavtal med Utfors AB avseende bredbandstjänster. Avtalet innebär dels att Måldatas företagskunder får tillgång till nya datakommunikationstjänster, dels att Måldatas privatkunder erbjuds bredbandsanslutning till ett förmånligare pris än tidigare.

Bredband är ett prioriterat område för Sigma, som genom förvärvet av Måldata stärker sin position i Stockholm och tillförs ytterligare kompetens inom bredband och datakommunikation. Måldata har arbetat med bredbandslösningar sedan 80-talet och levererar lösningar till såväl företag som bostadsrättsföreningar i hela landet. Det aktuella avtalet innebär att Måldata kan erbjuda sina företagskunder Utfors datakommunikationstjänster, främst bredbandstjänsten IP-port. Tjänsten integrerar Internetaccess, VPN och telefoni i ett och samma nät. Avtalet betyder vidare att Måldata kan erbjuda sina privatkunder Internet- och bredbandstjänster på tre olika nivåer: Surf, Surf Plus och Multimedia. Måldatas kunder kommer i framtiden att få tillgång till bredbandstjänster som t ex videokonferenser, e-handel, distansarbete, video, TV, telefoni och utbildning. Genom Surf får varje hushåll tillgång till en Internetanslutning på 200 kilobit/sekund. Denna tjänst ger en snabbare Internetuppkoppling än vad ett modem eller en ISDN-anslutning kan ge. Surf Plus innebär en bredbandsanslutning på 2 megabit/sekund ut på Internet. Hushållen får på denna nivå tillgång till en stor del av det multimedieutbud som erbjuds av innehållsleverantörer, s k content providers, på nätet. Nivån Multimedia motsvarar en bredbandsanslutning med kapaciteten 10 megabit/sekund. På så sätt får privatkunderna tillgång till avancerade multimedietjänster på Internet, t ex sportevenemang och filmer. Måldatas affärsidé är leverans av IT-lösningar för stora och medelstora företag baserade på systemintegration av marknadsledande produkter. Måldata har cirka 200 medarbetare och omsatte under 1999 306 Mkr. Sigma är en ledande leverantör av konsultjänster inom affärsområdena e-solutions, embedded solutions och engineering solutions. Koncernen, som har närmare 2.500 medarbetare i sju länder, fokuserar på lösningar för interaktion, innovation och integration. Sigmas ledstjärna är att stärka våra kunders konkurrenskraft och varumärken. ……………………………………………………………………………………… För ytterligare information, kontakta: Bengt Mellin, gruppansvarig vid Måldata Teknik AB, tel 08-734 40 32, mobiltel 0708-344 010, e-post bengt.mellin@maldata.se