Sigma växer i Blekinge inom teknisk IT

Sigma växer i Blekinge inom teknisk IT Sigma stärker sin position i Blekinge genom att förvärva datakonsultföretaget Petraea Data AB. - Koncernen är sedan tidigare representerad i Blekinge inom affärsområde Industriell teknologi. Med det nya förvärvet etablerar vi oss även inom affärsområde Informationsteknologi, säger Thomas Pantzar, affärsenhetschef för Teknisk systemutveckling inom Sigmakoncernen. Omkring 700 av Sigmakoncernens drygt 1600 medarbetare arbetar med teknisk IT, vilket gör Sigma till marknadsledare i Sverige inom detta område. Till teknisk IT räknas t ex utveckling av programvara och elektronik i produkter och produktionssystem, inbyggda system i mobiltelefoner, bilar, medicinsktekniska instrument etc, stödsystem och tjänster för telefoniutveckling samt datoriserade produktionsprocesser. Thomas Pantzar framhåller i sammanhanget: - Blekinge är en mycket intressant region för Sigma. Här finns en stark utveckling kring högskolorna och flera offensiva satsningar på tele- och datakommunikation. Sigma har sedan tidigare ett samarbete med Ericsson Software Technology i Karlskrona. Konsulterna vid Petraea Data arbetar huvudsakligen med programmering av pc under Windows 3.1, 95, NT och CE. Företaget svarar också för programvaruutveckling inom inbyggda system med pc eller olika microprocessorsystem som bas. Petraea Data har åtta anställda. Bland kunderna märks t ex Ericsson, Axis och SPCS. Sigma AB är konsulter inom affärsområdena Informationsteknologi och Industriell teknologi. Koncernen, som är noterad på Stockholms Fondsbörs O- lista, har en kundnära organisation med dotterbolag på ett 40-tal orter. För ytterligare information, kontakta: Thomas Pantzar, affärsenhetschef Teknisk systemutveckling, tel 031-779 45 00, mobiltel 0709-89 84 40. Mats Wennergren, VD Petraea Data AB, tel 0454-32 25 20, mobiltel 0708-86 47 54. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1998/12/16/19981216BIT00280/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1998/12/16/19981216BIT00280/bit0002.pdf