Sigma vidareutvecklar globalt samarbete med Ericsson inom Bluetooth

Sigma och Ericsson har tecknat ett avtal avseende försäljning och support av prototypversionen av Ericssons GPRS-telefon med Bluetooth, R520. Avtalet innebär en vidareutveckling av Sigmas globala samarbete med Ericsson inom Bluetooth. R520 kompletterar Sigmas redan breda utbud av utvecklingsverktyg för Bluetooth applikationer och produkter.

Utvecklingen inom teknikområdet Bluetooth är inne i en stark expansionsfas. En mängd företag runt om i världen utvecklar produkter och applikationer. Ericsson är ledande inom området och har valt Sigma som strategisk och global samarbetspartner. Försäljning och support av ett flertal Bluetooth verktyg från Ericsson sker idag genom dotterbolaget Sigma Comtec och en webbplats med e-handelsfunktion. R520, som är den andra GPRS-telefonen på marknaden, finns nu tillgänglig via samma kanaler. Sigmas uppgift är att sälja mobiltelefonen samt ge support till utvecklare och företag inom Bluetooth SIG som bygger system och prototyper med telefonen som plattform eller komponent. Supporten gäller Bluetooth tekniken. - Ericsson väljer Sigma som partner på grund av att deras konsulter har stor kompetens inom Bluetooth. Dessutom har Sigma redan väl etablerade kundrelationer och distributionskanaler, vilket är en stor fördel, säger Magnus Ingelsten, affärsutvecklingschef vid Ericsson Mobile Communications i Lund. Bluetooth tekniken kan till exempel användas för trådlös kommunikation i mobiltelefoner, datorer och många andra produkter för både professionella användare och konsumenter. Bluetooth wireless technology är en standard för trådlös överföring av data över korta avstånd. Enligt oberoende undersökningar kommer försäljningen av Bluetooth produkter i världen att accelerera under kommande år. Bedömningen är att det år 2005 säljs över 700 miljoner Bluetooth produkter. Sigma är en ledande leverantör av konsulttjänster inom affärsområdena e-solutions, embedded solutions och engineering solutions. De tre affärsområdena beräknas före sommaren 2001 att börsnoteras som tre självständiga bolag. Koncernen, som har drygt 3000 medarbetare i tretton länder, fokuserar på lösningar för interaktion, innovation och integration. Sigmas ledstjärna är att stärka våra kunders konkurrenskraft och varumärken. (www.sigma.se) Fotnot: Bluetooth är ett varumärke som ägs av Telefonaktiebolaget LM Ericsson. ...................................... För ytterligare information: • www.comtec.sigma.se • Jörgen Simonsson, VD Sigma Comtec AB, tel 035-18 20 66, mobiltel 0703-79 10 54 • Magnus Ingelsten, Senior Manager, Business Development, Ericsson Mobile Communications AB, 046-23 27 34, mobiltel 0706-47 13 79