Svensk programvara för elkonstruktioner går hem i Saudi-Arabien

Konsultföretaget Sigma röner nya framgångar med en egenutvecklad programvara för elkonstruktioner. På uppdrag av två ABB-bolag ska Sigma leverera 25 programvarulicenser till Saudi-Arabien. Ordervärdet motsvarar närmare 2 MSEK.

Beställare är ABB Contracting och ABB Electrical, som inför några förestående projekt i Saudi-Arabien väljer att uppdatera och utöka sina elMasterTM-installationer. Den aktuella programvaran, elMasterTM Power Concept, är framtagen av Sigmas dotterbolag Sigma Power Software i Linköping. Även andra ABB-bolag använder mjukvaran, som underlättar konstruktionsarbete, dokumentutbyte och kommunikation inom koncernen, men också med kunder och leverantörer. Med elMasterTM som nyckelkomponent eftersträvar ABB global standardisering vid elkonstruktioner. Mr Mohammed Samkari, projektledare vid ABB Contracting i Riyadh, konstaterar att bolaget längre fram i år kommer att behöva fler elMasterTM-installationer: - Programvaran höjer avsevärt vår effektivitet. Troligt är att vi investerar i ytterligare ett 30-tal licenser. Sigma-bolaget i Linköping svarar för totalleverans med såväl installationer som utbildning av berörd personal i Saudi-Arabien. Dessutom kommer man att ge support via bl a Internet. Tidgare versioner av elMasterTM Power Concept används idag av över 1000 licenstagare, varav merparten i Sverige. Målgrupper är elkonstruktörer inom kraftproduktion och -distribution samt leverantörer av elektrisk utrustning. O-listenoterade Sigma-koncernen är verksam inom affärsområdena Informationsteknologi och Industriell teknologi och har totalt närmare 900 medarbetare. För mer information, kontakta Sigma Power Software Kristina Swenningsson Telefon 013-23 42 01, mobiltel 0707-31 30 99, fax 013-21 00 81.