Telia anlitar IT-företaget Sigma

Telia och IT-företaget Sigma är i färd med att ta fram ett nytt och effektivt system för programvaruändringar i AXE-systemet.

- Målsättningen är att merparten ändringar skall kunna göras centralt av ett fåtal medarbetare på Telia. Dessutom skall hela genomförandet kunna övervakas, från initiering till drifttagande. Med det nya stödsystemet sparar Telia både tid och pengar, säger Göran Lindh, VD i Sigmas dotterbolag Sigma Exallon Systems. Samarbetet kring det skräddarsydda systemet, döpt till ADMAX, har pågått under hösten och skall resultera i ett färdigt system i vår. En första version av ADMAX är tagen i drift i testsyfte. Utvecklingsarbetet, som omfattar bl.a. workflow- och intranet-teknik, sker hos Sigma Exallon Systems, där ett 10-tal konstruktörer deltar i arbetet. Det färdiga systemet skall göra det möjligt att centralt hos Telia initiera och kontrollera aktuella ändringar. Sigma-koncernen, som är noterad på O-listan vid Stockholms Fondbörs, är verksam inom affärsområdena Informationsteknologi och Industriell teknologi. Sigma har totalt ca 800 medarbetare. För ytterligare information kontakta: Sigma Exallon Systems AB Per Persson, projektledare, tel 040-24 99 59, mobiltel 070-524 99 41 Göran Lindh, VD, tel 040-24 99 00, mobiltel 070-564 99 09 Telia AB Tony Thorén tel 08-713 22 86, mobiltel 070-566 53 50