Lifco ny majoritetsägare i Silvent – fortsatt global expansion och tillväxt i fokus

Report this content

Silvent AB, en av världens främsta tillverkare av produkter för tryckluft, har fått Lifco som ny majoritetsägare. Förvärvet innebär att Silvent nu får ännu bättre förutsättningar för att förverkliga sin strategi där fortsatt global expansion och stark tillväxt ligger i fokus.

– Vi är oerhört glada över att Lifco vill vara med på vår resa. De har en lång erfarenhet av teknikbolag som tidigare har gjort det som vi nu står inför. Samtidigt får vi en stark ägare som tror på oss och vill satsa långsiktigt i vårt bolag. På kort sikt kommer det inte ske några märkbara förändringar. Vår stora produktlansering med Pro One ligger nu i fokus och vi ser verkligen fram emot den, säger Anders Erlandsson, vd på Silvent.

Silvent grundades av Peder Ekberg som fram till idag har varit ensam ägare i bolaget. Med mål att förbättra arbetsmiljön i tillverkningsindustrin och samtidigt optimera energiförbrukningen vid användning av tryckluft, har Silvent under snart tre decennier utvecklats till ett globalt bolag med försäljning i 77 länder. Peder Ekberg kommer fortsätta att äga en minoritetspost i bolaget.

– Silvent passar utmärkt i vår portfölj. Bolaget är marknadsledande inom en nischmarknad och har en god försäljning på många geografiska marknader. Silvent har en långsiktig strategi för sin expansion och har under många år visat tillväxt och bra resultat. Vi är stolta över att få möjligheten att bidra med vår kunskap för att fortsätta att utveckla Silvent under lång tid framöver, säger Per Waldemarson, direktör på Lifco och blivande styrelseordförande för Silvent AB.

För Silvent innebär en ny ägarstruktur att man kan fokusera fullt på att utveckla bolaget och samtidigt ha fördelarna av en stark ägare som är villig att investera i framtiden.
– Vi har fått ett mycket bra intryck av Lifco och är väldigt stolta över att nu vara ett bolag i Carl Bennets koncern. Tack vare vår nya ägare har vi alla möjligheter att fortsätta utvecklingen av vårt framgångsrika företag, säger Anders Erlandsson.

Lifco förvärvar och utvecklar marknadsledande nischverksamheter med potential att leverera uthållig resultattillväxt och goda kassaflöden. Koncernen har tre affärsområden: Dental, Demolition & Tools och Systems Solutions. Lifco styrs av en tydlig filosofi som innebär att bolaget är långsiktigt, har fokus på lönsamhet och har en starkt decentraliserad organisation. Lifco har 133 bolag i 26 länder. Koncernen omsatte 2016 ca 9 miljarder SEK med en EBITA-marginal på 15%. Läs mer på www.lifco.se

För ytterligare information, kontakta:
Anders Erlandsson, vd Silvent AB, tfn: 0705-27 91 00
Per Waldemarson, direktör på Lifco, per.waldemarson@lifco.se alt. presskontakt Lifco Åse Lindskog, tfn 0730- 24 48 72
Anders Ekhammar, presskontakt Silvent AB, tfn: 0707-46 25 79
www.silvent.com

Silvent hjälper tillverkningsföretag med energioptimering och förbättrad arbetsmiljö. Huvudkontoret finns i Borås, där all utveckling och forskning sker. I företaget finns en unik kompetens inom området tryckluftsdynamik. Silvents produkter och kundanpassade lösningar för blåsning med tryckluft används av ledande tillverkare och varumärken över hela världen. Idag säljs Silvent i 77 länder och omsatte 125 miljoner kronor under 2016. Silvent ingår i Lifco-koncernen som är noterade på Nasdaq Stockholm.